- Legrad dodjeljuje sredstva za uređenje nekretnina
- Predstavnici suvlasnika i upravitelji su kriminalci?
- VPŽ subvencionira kamate na kredite zdravstvenim radnicima
- OTPAD - "Situacija na terenu nije jednaka ni u dva grada, a kamoli u dvije države"
- Projekti za otpad, sunčane elektrane, električne automobile i obnovu dobit će 652 milijuna eura!
- SPLIT - prikupljaju se prijave za sufinanciranje ugradnje dizala
- USPJEŠNA ZGRADA - Urednost, uređenost i obiteljska atmosfera krase malu zajednicu od 17 stanara
- Zbog Nacionalnog plana stambene politike APN dobio novu Uredbu
- Općina Dugopolje potiče ugradnju fotonaponske elektrane za kućanstva
- Uhlir o NPSP: Aktiviranje praznih stanova brže je nego gradnja novih!

Zakon o vlasništvu i drugim stvarnim pravima tumači energetsku obnovu kao poboljšicu, za što je potreban pristanak svih suvlasnika u zgradi. A Zakon o energetskoj obnovi kaže da je dovoljna natpolovična većina suvlasničkih udjela.
ZGRADOnačelnik.hr nedavno je objavio vijest kako je došlo do promjene Zakona o energetskoj učinkovitosti temeljem koje se vratilo jednostavnije odlučivanje u zgradu u slučaju kada suvlasnici žele energetski obnoviti zgradu. Podsjetimo, Ustavni je sud ukinuo dva članka Zakona o energetskoj učinkovitosti koja su propisala da odluku o energetskoj obnovi zgrade mora donijeti natpolovična većina suvlasničkih udjela i natpolovična većina broja stanova.
Komentar jednog predstavnika suvlasnika na tu vijest nagnao nas je da tražimo dodatno tumačenje Ministarstva pravosuđa i uprave. Naime, predstavnik suvlasnika je napisao:
Malo je zbunjujuće. Naime, Zakon o vlasništvu i drugim stvarnim pravima tumači takav pothvat (energetska obnova, op.a.) kao poboljšicu, za što je potreban pristanak svih suvlasnika u zgradi, zar ne? Naime, energetska obnova nije samo obnova fasade, zar ne? Već i prebacivanje s postojećeg sustava grijanje na primjerice dizalicu topline. Neka netko pojasni kako je moguće da jedan zakon propiše određeni postotak suglasnosti za neki zahvat, a drugi zakon drugi postotak.
Stoga smo Ministarstvu pravosuđa i uprave poslali nekoliko pitanja:
- Zakon o vlasništvu i drugim stvarnim pravima kaže da 100 posto suvlasnika mora donijeti odluku kada je riječ o poboljšici na višestambenoj zgradi - Članak 41.
- Za poduzimanje poslova koji premašuju okvir redovitoga upravljanja (naročito promjena namjene stvari, veći popravci, dogradnja, nadogradnja, preuređenje, otuđenje cijele stvari, davanje cijele stvari u zakup ili najam na dulje od jedne godine, osnivanje hipoteke na cijeloj stvari, odnosno davanje pokretne stvari u zalog, osnivanje stvarnih i osobnih služnosti, stvarnoga tereta ili prava građenja na cijeloj stvari) potrebna je suglasnost svih suvlasnika.
S druge pak strane Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o energetskoj učinkovitosti kaže da je za energetsku obnovu zgrade dovoljna natpolovična većina suvlasničkih udjela (čl. 29. st 1. i čl.30 st 2).
U članku 29. stavak 1:
- Odluku o sklapanju ugovora o energetskom učinku višestambene zgrade, s pružateljem energetske usluge suvlasnici zgrade donose temeljem natpolovične većine glasova suvlasnika zgrade koja se računa po suvlasničkim dijelovima.
U članku 30. stavak 2.:
- Odluku o sklapanju ugovora o izvođenju radova na energetskoj obnovi za višestambenu zgradu donose suvlasnici zgrade temeljem natpolovične većine glasova suvlasnika zgrade koja se računa po suvlasničkim dijelovima.«.
Spomenuti Zakon o energetskoj učinkovitosti definira energetsku obnovu zgrade kao
- primjenu mjera energetske učinkovitosti u svrhu poboljšanja energetskog svojstva zgrade ili njezina dijela i temeljnog zahtjeva za građevinu – gospodarenje energijom i očuvanje topline, pri čemu mjere energetske učinkovitosti obuhvaćaju:
- energetski pregled i
- energetsko certificiranje zgrade za potrebe energetske obnove
- izradu projektne dokumentacije za energetsku obnovu zgrade kojom se dokazuje ušteda energije
- povećanje toplinske zaštite ovojnice zgrade
- unapređenje tehničkih sustava zgrade koji uključuju tehničku opremu za grijanje, hlađenje, ventilaciju, klimatizaciju i pripremu potrošne tople vode,
- sustav rasvjete te
- sustav automatizacije i upravljanja zgrade ili njezina dijela te
- uvođenje sustava obnovljivih izvora energije.
POSTAVLJA SE PITANJE: Temeljem kojeg zakona se donosi odluka?
I dobili smo ODGOVOR Ministarstva pravosuđa i uprave:
U odnosu na primjenu Zakona o energetskoj učinkovitosti i Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima, ističemo da:
- Zakon o vlasništvu i drugim stvarnim pravima sadrži norme općeg građanskopravnog uređenja te će se kao takav primjenjivati ako pravi odnos nije reguliran posebnim pravilima
- U konkretnom slučaju posebna pravila propisana su u Zakonu o energetskoj učinkovitosti koji je u nadležnosti Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja
Dakle, pojednostavljeno rečeno:
U slučaju da zgrada kreće u energetsku obnovu, temeljem Zakona o energetskoj obnovi dovoljna je natpolovična većina suvlasničkih udjela. Zbog toga što je taj Zakon poseban propis (lex specialis) i 'jači' je od Zakona o vlasništvu. Da Zakonom o energetskoj obnovi nije propisan način odlučivanja, to bi bila poboljšica i morali bi svi suvlasnici dati svoj potpis za energetsku obnovu, a što je gotovo nemoguće dobiti.
Ako vas zanima energetska obnova ili pak implementacija obnovljivih izvora energije, pratite #energetska obnova i #obnovljivi izvori energije.
*U komentarima i mišljenjima izneseni su osobni stavovi autora i ne mogu se ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Zgradonačelnik.hr-a. Zgradonačelnik.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.
- NOVI ZAKON
Zakon o upravljanju i održavanju zgrada
- NOVI PROJEKT ZGRADONAČELNIK.HR-A
STANOVANJE PO MJERI - Priuštivo, održivo i stabilno!
- KONFERENCIJE, RADIONICE, EDUKACIJE...
Događanja vezana uz vaš dom i nekretnine - siječanj/veljača/ožujak 2025.