predstavnik suvlasnika
Izvor: Freepik
Alen Kristović
NEZAINTERESIRANOST

'Kada ćemo shvatiti da su zgrade naše?'

Povodom trećeg rođendana ZGRADOnačelnik.hr-a, predsjednik Udruge suvlasnika - stanara Grada Karlovca, Alen Kristović, koji je ujedno predstavnik suvlasnika u svojoj zgradi, nakon višedesetljetnog rada sa suvlasnicima pita se - zašto i dalje nitko ne shvaća što je zgrada?

Baveći se radom u Udruzi suvlasnika - stanara Grada Karlovca nekih 10-tak godina i obavljajući dužnost predstavnika suvlasnika već 15 godina detektirao sam nekoliko problema koji su svima poznati .

Od loših upravitelja, predstavnika suvlasnika koji misle da su 'šerifi zgrade/ulaza' do vrlo slabe komunikacije u odnosu suvlasnik - predstavnik - upravitelj pa i nepoznavanja materije. Dosta predstavnika suvlasnika nije dovoljno educirano.

Jedan od najvećih problema, barem s aspekta predstavnika suvlasnika je velika nezainteresiranost samih suvlasnika u ispunjavanju zakonskih obaveza, odnosno obaveza u sudjelovanju upravljanja stambenom zgradom.

Tržišna utakmica polako filtrira kvalitetne upravitelje od manje kvalitetnih, da ne kažem loših. Ima divnih predstavnika suvlasnika koji su svojim osobnim angažmanom odradili velike projekte i nitko ih ne pita koliko im je bilo teško ili im nije bilo teško. Većina misli - to mu je posao.

O tome koliko suvlasnika uopće zna što je posao predstavnika ne bih govorio, o znanju i neznanju možemo drugi puta, a ovoga puta bih o samoj zainteresiranosti suvlasnika za zbivanja u zgradi. Kao što sam na početku i rekao, zainteresiranost je gotovo nikakva.

Stječe se dojam da se velika većina suvlasnika stavila u poziciju nekog promatrača ili neke komisije koja samo kritizira rad predstavnika ili upravitelja, a da pri tome zanemaruju svoje obaveze u upravljanu zgradom. Za pohvale gotovo da i nema mjesta, to je valjda taj naš mentalni sklop - 'ako je nešto loše, objavi na sva zvona, a ako je ispalo dobro, to se podrazumijeva'.

Nezainteresiranost samih suvlasnika dovodi do toga da 'loši predstavnici' i 'upravitelji' to koriste i love u mutnom, a kod onih predstavnika koji korektno i savjesno obavljaju svoju dužnost to puno puta dovodi do povećanog opsega posla. Suvlasnici nikako da shvate da je predstavnik suvlasnika samo spona između njih i upravitelja, izvođača radova i određenih institucija i ustanova, odnosno suvlasnici su nalogodavci i, u konačnici, plaćaju sve gore navedeno.

Složit ćemo se svi, kakav je predstavnik suvlasnika takva je i zgrada. Puno toga ovisi o njemu i njegovoj inicijativi i baš zbog toga bi takvome predstavniku trebalo dolaziti na sastanke i konstruktivno sudjelovati u planiranju radova i svega ostalog. Mnogi suvlasnici znaju uzimati za primjer 'zapadni model' gdje u većini zemalja uopće ne postoji funkcija predstavnika, ali moramo znati da u tzv 'zapadnom svijetu' ima mnogo zgrada koje imaju samo jednog vlasnika, a kod nas su zgrade vlasništvo suvlasnika i tome je prilagođena zakonska regulativa koju moramo poštovati.

Predstavnik sam u zgradi s 87 stanova i dva poslovna prostora i zbog transparentnosti i lakšeg komuniciranja koristim 'Viber grupu'. Imamo tri oglasne ploče i redovito šaljem dopise u poštanske sandučiće svakom suvlasniku kada radimo bilo kakav posao van redovnog održavanja zgrade. To zna biti zamorno, ali to bih savjetovao svakom predstavniku.

Povrh svega toga i dalje će na sastanak doći oko 10 posto suvlasnika, a na anketu u 'Viber grupi' odgovoriti njih oko 30 posto!

Što reći? Ništa, zasad tome ne možemo doskočiti, nego se prilagoditi. Mnogi se nadaju da će novi Zakon o upravljanju i održavanju zgrada riješiti to pitanje. Ostaje nam vidjeti, a dotle ću se nastavljati pitati 'Kada ćemo shvatiti da su zgrade naše?'.

Pratite nas na društvenim mrežama - Facebooku i LinkedInu. Poslušajte i pogledajte zanimljivosti na našem YouTube kanalu i u emisiji ZGRADOnačelnik. Svakako se prijavite i na mjesečni newsletter.

Uključite se u Facebook grupu PREDSTAVNICI SUVLASNIKA, jednu od najaktivnijih grupa na društvenim mrežama. Pratite iskustva drugih, pitajte za mišljenje ostale članove, pomognite drugome.

A kada vam je uistinu potrebna konkretna pomoć za rješavanje problema, obratite nam se za SAVJET.

Drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na ZGRADOnačelnik.hr-u uz navođenje poveznice na originalni tekst. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.

Prijavite se na newsletter ZGRADOnačelnik.hr-a kako biste na vrijeme saznali sve što je važno!

*U komentarima i mišljenjima izneseni su osobni stavovi autora i ne mogu se ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Zgradonačelnik.hr-a. Zgradonačelnik.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.