- Poruka odvjetnika - otvorena pitanja o Zakonu o upravljanju i održavanju zgrada
- Stižu PETA i ŠESTA besplatna radionica za predstavnike suvlasnika
- Državne nekretnine daju u zakup 31 poslovni prostor u 12 hrvatskih gradova
- Što utječe na vijek trajanja fasade
- FZOEU obiteljskim kućama sufinancira solare postavljene 2023. godine
- Socijalno vs. komercijalno stanovanje - kako ih pomiriti?
- UKRATKO - Kako pokrenuti stambenu zadrugu
- VELIKO ISTRAŽIVANJE: Hrvati od EU-a žele jeftinu energiju, subvencije, dok svoje navike ne mijenjaju
- "Zakon o upravljanju i održavanju zgrada legalizirao je dosadašnju sivu zonu zgradarstva"
- Kako olakšati uključivanje u energetske zajednice građana
Ova je zgrada primjer da se uz dobru volju, rad, trud i upornost sve se može. Pa i dovesti zgradu u što bolji red. Glavna karika u tom lancu je predstavnik suvlasnika koji razumije zašto je održavanje i poboljšavanje zgrade izrazito važno, a onda i da to prenese ostalim suvlasnicima te da svi zajedno krenu u poslove koji, na koncu konca, omogućavaju ugodniji (su)život.
Samo uz sinergiju suvlasnika i predstavnika suvlasnika zgrada može zablistati.
Na prijedlog i nagovor dugogodišnjeg susjeda sa svog kata, gospođa Marina Glokević postala je predstavnica suvlasnika 1. travnja 2020. godine. Dok je bila u radnom odnosu, taj je prijedlog odbijala iz dva razloga.
- Znala sam da je to zahtjevan posao koji traži angažman gotovo 24 sata dnevno, a to nije bilo moguće jer sam kasno dolazila kući s posla. Drugi je razlog to što mi je bilo 'dosta' rada s ljudima kroz moje dugogodišnje radno iskustvo. Nakon što je tvrtka koju sam voljela i u kojoj sam provela cijeli svoj radni vijek, odnosno 38 godina staža, završila u stečaju, još uvijek sam odbijala ideju da postanem predstavnica suvlasnika.
Ipak, upiti od susjeda stalno su se ponavljali. Ali biti predstavnik suvlasnika nije lako, pogotovo ako se radi o zgradi koja ima 154 stana i 21 poslovni prostor i koja, ako se uzme u obzir da je izgrađena 1978. godine, sada već spada u (relativno) starije zgrade.
- U jednom trenu sam dugogodišnjeg prijatelja, po struci psihijatra, pitala za mišljenje, a on mi je odgovorio - ti si uvijek bila aktivna, ako vidiš da te previše iscrpljuje i uništava zdravlje, uvijek se možeš zahvaliti i prestati s tim poslom. Moram priznati da je to bila jedina osoba koja je zauzela pozitivan stav o tom poslu. Cijela moja obitelj i prijatelji bili su protiv toga. No kako volim nove radne izazove razmislila sam i rekla sam si – sad imam vremena, u toj zgradi stanujem od početka, idem probati napraviti najbolje što mogu za što ugodniji život u našoj zgradi. I tako sam se odlučila kandidirati.
Zgrada kao mali grad
Međususjedski odnosi u zgradi su bili dobri. Naravno, kao i vjerojatno svugdje, ima suvlasnika koji su svadljivi, provokativni, inertni, koji ne cijene tuđi rad i nisu za razmjenu mišljenja i stavova. No, na tu količinu prostora, ako se pretpostavi da u svakome ima dvoje, troje ljudi, dođe se to broja od otprilike 500 osoba, što je već kao jedno osrednje selo. Teško je da se u tolikom kolektivu apsolutno svi sa svime slažu. Krenulo je stresno, a tome je pridonijelo rasplamsavanje pandemije COVID-19 i potresi, a još im je i čistačica dala otkaz.
- Nije mogao biti 'bolji' početak. Naravno, prvo sam našla servis za čišćenje koji u tom trenu nije bilo lako naći po povoljnoj i za nas prihvatljivoj cijeni. Osim toga, s obzirom na veličinu zgrade, zaključila sam da mi treba pomoć, odnosno savjet i drugih stanara koji imaju dobru volju za volontiranje na tom poslu. Zbog toga sam osnovala Savjetodavno tijelo od devet suvlasnika koji su mi pomagali, a u koje je bio uključen i bivši predstavnik suvlasnika, na žalost, sada pokojni.
Osnovano savjetodavno tijelo
Gospođa Marina otvorila je WhatsApp grupu i počela sa svakodnevnom komunikacijom i održavanjem sastanaka po potrebi. Bivši predstavnik suvlasnika bio je na raspolaganju za sve njene upite te govorio kakva je situacija i što je u planu.
- Tada je bilo prikupljeno pet ponuda za sanaciju terasa, jer je suvlasnicima na gornjim katovima voda curila u stan. Odlučila sam da idemo u što više radova i zahvata na zgradi, a s time su se složili i Savjetodavno tijelo te smo se o svemu zajedno dogovarali.
U lipnju 2020., svega dva mjeseca nakon što je postala predstavnica suvlasnika, gospođa Marina krenula je 'udarno' s prikupljanjem potpisa za nekoliko radova:
• sanacije terasa
• uređenje kompletnog stubišta (bojanje, keramika, novi poštanski sandučići, oglasne ploče i tepisi)
• sanacija protupožarnih stepenica
• izrada energetskog certifikata
• izrada Glavnog projekta za energetsku obnovu zgrade
- Za sve to sam uspjela skupiti potpise, pa smo digli kredit i svi su radovi bili završeni krajem 2020. godine.
Nadzorni odbor
Da bi zgrada još bolje funkcionirala gospođa Marina odlučila je, uz potporu Savjetodavnog tijela, osnovati i Nadzorni odbor. Naime, primarni razlog osnivanja NO-a bio je da u svakom trenutku osam osoba za koje su suvlasnici dali svoje potpise znaju apsolutno sve što se događa u zgradi, od financijskih transakcija na dalje.
- Za Nadzorni odbor i mog opunomoćenika, odnosno zamjenika, prikupljala sam potpise u siječnju 2021. godine. Stavila sam obavijest na oglasnu ploču da mi se jave suvlasnici koji žele volontirati, ali i napomenula da ne želim fikuse jer se radi o svakodnevnoj komunikaciju u WhatsApp grupi i održavanju sastanaka. Većina suvlasnika koji su bili u Savjetodavnom tijelu sada su i u Nadzornom odboru jer, na žalost, samo su se tri nova suvlasnika javila na oglas, odnosno poziv za NO. No trebam istaknuti da, kako bi sve to moglo funkcionirati po pravilima, svi su potpisali GDPR privolu.
U Nadzornom odboru je sedam članova i zamjenik predstavnice suvlasnika, što znači da, uključujući gospođu Marinu, devet osoba razmjenjuje savjete, mišljenja, stavove i raspravlja o tome što je u određenom trenutku najbolja opcija za učiniti u zgradi.
- To su sve ljudi u naponu snage i radnog vijeka, ni premladi niti prestari, različitih profesija – inženjeri, pravnici, ekonomisti, bankari, poduzetnici. S obzirom na to da pišem godišnje obraćanje svim stanarima, koje svi dobiju u poštanske sandučiće i izvješeno je na oglasnoj ploči, u njemu prvo krećem s 'ljubavnim pismom' gdje se svima od srca zahvaljujem na radu i podršci, jer bez njih bi sve ovo bilo neusporedivo teže.
Koliko je gospođa Marina ažurna i ambiciozna, dokazuje i činjenica da na kraju svakog dana piše izvještaj što se događalo u zgradi te to komentiraju i raspravljaju kroz WhatsApp grupu, a sastaju se svakog drugog utorka kada dodatno raspravljaju, donose odluke i odlučuju uglavnom o svemu zajednički, odnosno većinom od njih devetero.
- Poštujemo struku svih članova, jer je jasno da svatko u svom segmentu ima više iskustva. Svi su članovi odgovorni i svoje obaveze izvršavaju. Jasno je da konačnu odgovornost snosim ja jer potpisujem i ovjeravam dokumente te odgovaram suvlasnicima izravno na njihove upite, kritike i pohvale.
Očuvanje zgrade
S obzirom na to da su stanari zgrade, kao i gospođa Marina, svjedočili učestalom uništavanju njihove zajedničke imovine odlučili su probati tome stati na kraj. Događale su se situacije poput uništavanja vrata, kvaka, šifrarnika, poštanskih sandučića, božićnih ukrasa, šaranje po oglasnoj ploči, liftu, zidovima, pločicama, a čak je bilo i uriniranja u liftu i po stubištu.
Nakon prijedloga mnogih suvlasnika i konzultacija s Upraviteljem, donesena je Odluka o postavljanju šest dodatnih kamera, odnosno videonadzora, čime je sada pokriven gotovo cijeli prostor zgrade - prostor kod poštanskih sandučića i ispred liftova, u smetlarnicima, na ulazima i u samim dizalima.
Za to je trebalo skupiti dvije trećine suvlasničkih potpisa, ali je gotovo 80 posto suvlasnika prepoznalo značaj videonadzora, tako da je Odluka donesena bez ikakvih problema, a pokazala se i kao odlična odluka jer su takve devastacije zgrade uvelike spriječene.
Energetska obnova zgrade
Da bi život u ovoj velikoj zgradi u zagrebačkim Gajnicama bio još ugodniji, gospođa Marina, uz potporu ostalih suvlasnika, ima plan napraviti energetsku obnovu zgrade uz sufinanciranje Europske unije, kako bi zaustavili propadanje zgrade i ostvarili niz drugih benefita.
No prije svega je održano nekoliko sastanaka suvlasnika kako bi se svima objasnila važnost energetske obnove zgrade, provedena je anketa u kojoj se ZA energetsku obnovu izjasnilo 63 posto suvlasnika. Gospođa Marina je u svojim redovnim izvještajima obavještavala suvlasnike o svim koracima koji se rade po pitanju energetske obnove i prijave na Javni poziv za energetsku obnovu višestambenih zgrada. Prikupljeno je dovoljno, odnosno većina potpisa suvlasnika, pripremala se sva dokumentacija te je odlučeno da prijavitelj bude predstavnica suvlasnika, a ne Upravitelj.
Kada je došao dan slanja prijava na Javni poziv, prijava ove zgrade 'prošla' je u 9 sati i 49 stotinki sekunde i to je bila 66. prijava. Nakon toga je i o tome obavijestila u izvještaju sve suvlasnike, navodeći da je cijeli proces prikupljanja dokumentacije i svih popratnih radova bio naporan i stresan te je posebno zahvalila svom opunomoćeniku na izuzetno velikom angažmanu i doprinosu bez kojeg, kako ističe, bi njihova prijava bila 'nemoguća misija'.
Na žalost, priču oko energetske obnove zgrade, čak ni uz eventualno sufinanciranje, neće ostvariti bez dizanja kredita.
- Gotovo deset godina nismo dizali iznos pričuve, tek 2020. kad sam postala predstavnica suvlasnika, ali još nismo uspjeli prikupiti dovoljno sredstava, a zgrade su nam sve starije i sve je više potreba za raznim zahvatima i sanacijama.
Osim toga, ova se zgrada odlučila i za postavljanje fotonaponskih elektrana na krovu, za što je također većina suvlasnika dala svoju suglasnost.
Ova je zgrada primjer da se uz dobru volju, rad, trud i upornost sve se može. Pa i dovesti zgradu u što bolji red. Glavna karika u tom lancu je predstavnik suvlasnika koji razumije zašto je održavanje i poboljšavanje zgrade izrazito važno, a onda i da to prenese ostalim suvlasnicima te da svi zajedno krenu u poslove koji, na koncu konca, omogućavaju ugodniji (su)život.
Radovi provedeni u zgradi 2020. godine
VELIKI RADOVI I PROJEKTI (klikni)
1. Protupožarne stepenice – sanirane (protupožarne stepenice moraju biti u potpunoj funkciji – prohodne i nezakrčene, radi evakuacije)
2. Energetski certifikat – isporučen (vrijedi 10 godina)
3. Glavni projekt energetske obnove – isporučen (točke 2. i 3. su bile preduvjeti za javljanje na Javni poziv za energetsku obnovu zgrada)
4. Terase i strojarnice G1 i G3 – sanirane
5. Stubište – sanirano – bojanje zidova, stropova, postavljanje nove keramike, gazišta, novi poštanski sandučići, bojanje: vrata liftova, strojarnica, svih vrata smetlarnika po katovima, bočnih željeznih vrata na ulazu prema stanovima, rukohvata i hidranata s cijevima, stepenica, sanirani zid i pod galerija
6. Poliranje kamenih površina stubišta – ostaje za izvršiti – u tijeku, isporuka novih otirača i još nekih detalja
OSTALI RADOVI (klikni)
1. Čišćenje podruma i atomskog skloništa od smeća i glomaznog otpada
2. Čišćenje prostora agregata od smeća i glomaznog otpada
3. Čišćenje pojedinih smetlarnika na katovima koji su bili kompletno zatrpani smećem
4. Čišćenje kanala za bacanje smeća
5. Čišćenje i pranje sva tri atrija
6. Kupnja miniwasha, čišćenje i pranje u i oko smetlarnika G1,3, te prolaz G1
7. Deratizacija, dezinsekcija
8. Odštopavanje kanalizacijskih cijevi, sanacija šahta
9. Popravak vodovodnih instalacija
10. Sanacije stambeno-poslovnih prostora - uzrok poplava, curenje vode
11. Pražnjenje i punjenje vodovodnih instalacija i instalacija centralnog grijanja zbog radova stanara
12. Popravak uređaja za regulaciju centralnog grijanja u toplinskoj stanici – viši katovi nisu imali dobro grijanje
13. Zajednička TV antena - prilagodba na novi signal, demontaža antena na terasama koje nisu korištene, u tijeku pregovori za instalaciju dodatnih kamera
14. A1 operater - montaža kablova do poslovnih prostora
15. Kontrola - pregled svih vrata na stubištima – podešavanje vrata, zamjena i podešavanje pumpi, zamjena kvake
16. Vatrogasni aparati - prekontrolirani, servisirani, kupljeni novi, montirani na svim katovima G1, G3, između G1-G3
17. Rješenje dobiveno (nakon 6 mjeseci prepiske) od nadležnih institucija i obavljeno: pomicanje invalidskih parkirnih mjesta prema jugu da bi se mogla označiti zabrana parkiranja ispred smetlarnika G1 (kontejneri za smeće su stajali ispred poslovnih prostora na pločniku), zabrana parkiranja ispred smetlarnika G3, upuštanje rubnog kamena ispred pješačkog prijelaza kod pekare G1
REDOVNI RADOVI (klikni)
1. Liftovi - servisi, ostanci u liftu, popravci (apel - čuvajte liftove)
2. Smeće - veliki problem – zaštopavanje kanala za bacanje smeća, odlaganje smeća i glomaznog otpada ispred smetlarnika
3. Struja - servisi - popravci
4. TI SAN - očitavanje vodomjera, razdjelnika
5. Komunikacija sa stanarima svakodnevna i rješavanje problema od banalnih do bitnih
Radovi provedeni u zgradi 2021. godine
IZVANREDNI RADOVI (klikni)
1. Pregled statičara G1,3 i dobivanje izvješća
2. Uređenje velikih smetlarnika G1,3 (zidovi, vrata, elektronika, keramika)
3. Odštopavanje kanalizacijskih cijevi, sanacija šahta (poplava) i cijevi (štakori izgrizli)
4. Zamjena glavnih zasuna na instalacijama hladne i tople vode
5. Veliki i mali popravci vodovodnih instalacija i instalacija centralnog grijanja
6. Sanacije stambeno-poslovnih prostora - uzrok poplava, curenje vode
7. Sanacije - razni građevinski radovi
8. Radovi - vodene probe na terasama (isključena mogućnost procurenja s terase)
9. Pražnjenje i punjenje vodovodnih instalacija i instalacija centralnog grijanja zbog radova stanara
10. Popravak uređaja za regulaciju centralnog grijanja u toplinskoj stanici – viši katovi nisu imali dobro grijanje
11. Liftovi - veliki servis popravak sva 4 prema ZIK-u
12. Zamjena OGV elektro ormara
13. Popravak ili kupnja novih portafona, šifrarnika, brava, kvaka, lokota
14. Zamjena i podešavanje pumpi na vratima stubišta
15. Popravak antenskih instalacija
16. Popravak telefonskih instalacija
REDOVNI RADOVI (klikni)
1. Liftovi - redovni servisi, popravci
2. Struja - redovni servisi, popravci
3. Čišćenje i pranje stubišta, te (gratis) 1x kvartalno sva 3 atrija
4. TI SAN – očitavanje vodomjera, razdjelnika za centralno grijanje
5. Vatrogasni aparati - prekontrolirani, servisirani
6. Deratizacija, dezinsekcija, uništavanje korova na terasama
7. Komunikacija sa stanarima svakodnevna i rješavanje problema od banalnih do bitnih
Pričuva
Pričuva je od 2010. godine bila 3 kn po m2, a od 2020., upravo kada je i Marina Glokević odabrana kao predstavnica suvlasnika, sakupljeni su potpisi za podizanje pričuve na 4,5 kn po m2 što je pokrivalo kredit. No za energetsku obnovu trebat će povećati pričuvu, ali to tek po izračunu financijske konstrukcije.
Tekst je ažuriran 17.06.2022.
Ako vas zanima energetska obnova ili pak implementacija obnovljivih izvora energije, pratite #energetska obnova i #obnovljivi izvori energije.
Kada vam je potreban savjet, informacija vezana uz vašu nekretninu, neka vam ZGRADOnačelnik.hr bude centralna točka.
Ako vam treba dnevni podsjetnik na prava i obveze suvlasnika u zgradi pratite nas na društvenim mrežama - Facebooku i LinkedInu. Također poslušajte i pogledajte zanimljivosti koje smo vam pripremili na našem YouTube kanalu i u emisiji ZGRADOnačelnik. A svakako se prijavite i na mjesečni newsletter.
Ako ste pak predstavnik suvlasnika ili želite znati kako vaš predstavnik suvlasnika treba raditi i što treba znati te postaviti upit i dobiti raznovrsne odgovore članova grupe, uključite se u Facebook grupu PREDSTAVNICI SUVLASNIKA.
A kada vam je uistinu potrebna pomoć i ne znate kako dalje, obratite nam se za SAVJET i proučite naše usluge.
*U komentarima i mišljenjima izneseni su osobni stavovi autora i ne mogu se ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Zgradonačelnik.hr-a. Zgradonačelnik.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.
- KONFERENCIJE, RADIONICE, EDUKACIJE...
Događanja vezana uz vaš dom i nekretnine - rujan / listopad 2024.
- ŠTO MORA RADITI
Koje su obaveze i dužnosti predstavnika suvlasnika
- BESPLATAN PRIRUČNIK
Kako postaviti sunčanu elektranu na krov objekta u vlasništvu grada