- Šef zagrebačke Čistoće: Možemo reći da su građani puno zadovoljniji nego prije
- Energetski prioriteti EK za 2025.: I stanovanje treba uključiti u energetske planove
- Možemo li prestati bacati novac na loše zgrade?
- Od otpada do bogatstva: Kako pepeo može postati ključna sirovina za budućnost
- Kako pokrenuti stambenu zadrugu: Vodič korak po korak
- Legrad dodjeljuje sredstva za uređenje nekretnina
- Predstavnici suvlasnika i upravitelji su kriminalci?
- VPŽ subvencionira kamate na kredite zdravstvenim radnicima
- OTPAD - "Situacija na terenu nije jednaka ni u dva grada, a kamoli u dvije države"
- Projekti za otpad, sunčane elektrane, električne automobile i obnovu dobit će 652 milijuna eura!

Zakon o upravljanju i održavanju zgrada se mora pisati ispočetka. Zašto ne napisati onda PRAVI ZAKON?
Odnos Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravila i Zakona o energetskoj učinkovitosti (o čemu smo pisali OVDJE) otvara novo pitanje - zašto se onda, napokon, ne riješi problem u zgradama pravim i kvalitetno napisanim zakonskim rješenjem?
Koliko nam je poznato, Ministarstvo prostornoga uređenja je verziju novog Zakona o upravljanju poslalo u Ministarstvo pravosuđa i uprave na mišljenje (redovna procedura donošenja nekog zakona).
Iz oba ministarstava dobili smo gotovo identičan odgovor na pitanje što se događa s novim Zakonom o upravljanju i održavanju zgrada:
- Postupak donošenja zakona u Republici Hrvatskoj provodi se prema određenoj proceduri koja između ostalog uključuje:
- široku javnu raspravu uz prikupljanje mišljenja svih nadležnih tijela
- prikupljanje mišljenja Ureda za zakonodavstvo Vlade RH
- nakon formiranja prijedloga zakona isti se upućuje na savjetovanje sa zainteresiranom javnošću u koju se mogu uključiti svi zainteresirani dionici od građana, udruženja, stručnjaka, medija i dr., a provodi se putem portala e-Savjetovanja.
- zakon se zatim predlaže Vladi
- potom se predlaže zastupnicima Hrvatskog sabora radi usvajanja
U ovoj fazi izrade Zakona, nadležno tijelo prikuplja mišljenja državnih tijela, a konačni prijedlog Zakona bit će na raspolaganju svim zainteresiranima po njegovoj izradi u postupku javnog savjetovanja kako je to i praksa u donošenju propisa.
Kako doznajemo, Ministarstvo pravosuđa vratilo je Ministarstvu prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine taj zakon na doradu, a možda će se morati i ponovno pisati Zakon o upravljanju zgradama jer poslana verzija nije bila baš dobra.
Stoga je sada prilika za napisati zakon kako treba. Brojni suvlasnici, predstavnici suvlasnika, pravnici ZGRADOnačelnik.hr-u poslali su svoje prijedloge i komentare i mišljenja. U posljednjih nekoliko mjeseci skupljali smo materijale, komentare, stotine i stotine prijedloga. I onda smo shvatili - Sve što se predlaže ima smisla, ali pod novim uvjetima, pod drugačijim kutem gledanja. Pod drugačijim zakonom!
>>> Suvlasnici presudili - radna verzija novog zakona nije dobra, evo što predlažu
>>> Prilično drugačija vizija Zakona o upravljanju zgradama
Naime, u Hrvatskoj ima stotine registara - od ovlaštenih majstora, dimnjačara, udruga do trgovačkih društava, odvjetnika, imamo čak i registar za psihoze. Ali od silne stotine registara, nemamo najvažniji - REGISTAR ZGRADA.
Nekako je ispod radara prošla vijest koju je objavio i ZGRADOnačelnik.hr, a to je da se uvodi registar zgrada. Naime, Državna geodetska uprava donijela je Pravilnik o registru zgrada. No, nije naveden rok do kada se on mora završiti. Stoji samo jedna vrlo bitna informacija - Hrvatska ima više od 3 milijuna zgrada (javne i stambene namjene).
Istodobno, u Hrvatskoj trenutno ima preko 280.000 registriranih pravnih osoba (trgovačka društva, zadruge, javne ustanove i tako dalje). Imamo preko 90.000 obrtnika. Da ne nabrajamo dalje.
A zgrada? Ne znamo. Tj. u nacrtu radne verzije Zakona o upravljanju postoji informacija da je 600.000 stanova, poslovnih prostora i garaža kojima upravljaju upravitelji te 847.085 stanova na koje se odnosi ovaj Nacrt Zakona (564.202 nastanjenih stanova). Ali i to je sve dobiveno iz popisa stnovništva od 2011.
No, ovo nije tekst o tome da moramo popisati sve zgrade na jedno mjesto. Ovo je prijedlog za izradu nove regulative, ovo je prijedlog novog pravnog subjekta u Hrvatskoj - ZGRADA. Kako imamo
- d.d. - dioničko društvo
- d.o.o. - društvo s ograničenom odgovornošću
- j.d.o.o. - jednostavno društvo s ograničenom odgovornošću
- k.d. - komanditno društvo
- Obrt
- Zadruge, Ortaštva Registar poreznih obveznika (RPO), Obiteljska poljoprivredna gospodarstva (OPG), Udruge , Ustanove, Zaklade, Fondacije
zašto ne bismo uveli novi pravni oblik - ZGD - zgrada.
S obzirom na podatak da u Hrvatskoj ima TRI MILIJUNA zgrada (javne i stambene namjene), to je jedino logično rješenje. Za početak. A s obzirom na to da slijedi popis stanovništva u rujnu 2021, to je idealna prilika za popisati sve zgrade u RH!
A nakon toga, kada se svi podaci prikupe i obrade, pripremiti Zakon o zgradama. Kako treba!
Pratite što se događa sa Zakonom o upravljanju i održavanju zgrada OVDJE.
Pratite nas na društvenim mrežama - Facebooku i LinkedInu. Poslušajte i pogledajte zanimljivosti na našem YouTube kanalu i u emisiji ZGRADOnačelnik. Svakako se prijavite i na mjesečni newsletter.
Uključite se u Facebook grupu PREDSTAVNICI SUVLASNIKA, jednu od najaktivnijih grupa na društvenim mrežama. Pratite iskustva drugih, pitajte za mišljenje ostale članove, pomognite drugome.
A kada vam je uistinu potrebna konkretna pomoć za rješavanje problema, obratite nam se za SAVJET.
*U komentarima i mišljenjima izneseni su osobni stavovi autora i ne mogu se ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Zgradonačelnik.hr-a. Zgradonačelnik.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.
- NOVI ZAKON
Zakon o upravljanju i održavanju zgrada
- NOVI PROJEKT ZGRADONAČELNIK.HR-A
STANOVANJE PO MJERI - Priuštivo, održivo i stabilno!
- KONFERENCIJE, RADIONICE, EDUKACIJE...
Događanja vezana uz vaš dom i nekretnine - siječanj/veljača/ožujak 2025.