- Odvjetnik Ramljak - kako ćemo dokumentirati buku u zgradi?
- Što se tijekom ožujka 2025. radilo po pitanju obnovljivih izvora energije
- Što svaki upravitelj višestambene zgrade mora znati i što suvlasnici trebaju razumjeti
- Živimo u zgradama koje ne podnose potrese: Što možemo naučiti na primjeru jedne zgrade u središtu Zagreba?
- Ogroman interes javnosti za prijedlog Pravilnika o kućnome redu u zgradama
- Općina Kotoriba sufinancira obnovu fasada
- Veliki plan za stare kuće: Država priprema milijune eura za energetsku obnovu
- Pepeo kao nusprodukt vrijedan je resurs u građevinskoj industriji
- Koliko nas (zaista) košta održiva budućnost?
- Treba li predstavnik suvlasnika biti i domar/kućni majstor?

Udruga suvlasnika-stanara Grada Karlovca razgovarala je s tri Upravitelja u gradu Karlovcu i Karlovačkoj županiji, među kojima je i Davor Petračić, direktor tvrtke Petračić projekt. Pričalo se su o njegovom iskustvu s terena, promišljanjima oko funkcioniranja suvlasničke zajednice, a razgovor prenosimo u cijelosti.
Za početak recite nam nešto o tvrtki Petračić – projekti, o završenim projektima, onima u tijeku i budućim planovima i projektima.
Tvrtka PETRAČIĆ-projekt, osim upravljanjem zgradama, bavi se i projektiranjem i nadzorom u graditeljstvu, kao i izradom energetskih certifikata i procjenom nekretnina. Uglavnom, uslužnim djelatnostima koje okružuju građenje i promet nekretnina.
Vas vjerojatno zanimaju projekti koji su vezani za energetsku obnovu…. Tu smo uspjeli za devet zgrada sklopiti ugovore s Fondom za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (FZOEU), a nakon povećanja budžeta u sretnu manjinu su uspjele ući još dvije zgrade i uvjereni smo da će i treća, za koju trebamo dokazati da je projektna cjelina jer je s drugom zgradom spojena ali su im godine gradnje značajno različite.
Uglavnom, zgrade su dobile mogućnost (ovih prvih devet) 'povući' ukupno oko tri milijuna eura bespovratnih sredstava ili čak osam posto sredstava natječaja na državnoj razini prije najnovijeg financijskog proširenja s obavezom završetka radova do kraja 2024. godine.
Prije ovog natječaja, na prethodnom, uspjeli smo obnoviti svih sedam zgrada s kojima smo prošli na natječaju i u Karlovac donijeli ukupno oko milijun eura, a još prije toga izradili natječajne dokumentacije za oko 100 obiteljskih kuća koje su uz našu stručnu pomoć uspjeli povući oko milijun eura.
Očekujemo u rujnu još jedan natječaj za energetsku obnovu višestambenih zgrada na koji ćemo prijaviti s još boljim projektima sve ove zgrade koje nam nisu prošle na zadnjem natječaju zbog najbržeg prsta ili zbog pomanjkanja bodova u drugom krugu.
Čak 14 zgrada/ulaza iz grada Karlovca je uspjelo proći na Javnom pozivu za subvencioniranje energetske obnove, što je odličan rezultat. Možemo samo zamisliti kada se sve zgrade/ulazi obnove koliko će to promijeniti vizuru grada, ali s obzirom na to da svi muku muče s izvođačima radova, očekujete li tu probleme ili probijanje navedenih rokova?
U prvom krugu je prošlo 19 zgrada, a nakon bodovanja navedenih devet...
Da, danas je tržište nestabilno i imamo problem s ugovaranjem unutar budžeta koji je bio predložen na natječaju, pa ćemo morati za skoro svaku zgradu predvidjeti dodatna sredstva.
Mislim da s rokovima neće biti velikih problema, ali kako stvari stoje, bit će gust raspored…
Ponovno je aktualno donošenje Zakona o upravljanju i održavanju zgrada. Ima raznih mišljenja, od toga da je takav Zakon prijeko potreban pa do onih da postojeću regulativu treba doraditi. Kakvo je Vaše mišljenje ?
Ne postoji zakon koji se detaljno bavi upravljanjem, ali koliko sam upoznat s nekim detaljima, sve zgrade / ulazi dobit će svoj OIB kako bi imale pravnu osobnost i svaka zgrada će morati imati svoj IBAN (žiro račun). Mi sa žiro računima nećemo imati problema jer i sada imamo princip da svaka zgrada i/ili ulaz moraju imati svoj žiro račun jer je tako poslovanje čišće i provjerljivo te nije temeljeno samo na pukom knjiženju nego na stvarnom novcu koji zaista postoji na žiro računu.
Općenito kod upravljanja zgradama, svoje poslovanje temeljimo na povjerenju, transparentnosti i stručnosti.
Radnu verziju zakona još nije nitko vidio, posebno ne oni, pritom mislimo na Upravitelje i udruge suvlasnika, a kamo li da je netko od navedenih i uključen u pisanje Zakona, mi iz Udruge smatramo da to nije baš dobro, koji je Vaš stav?
Znam da su neki ipak uključeni. Ako bi se mene pitalo, sve bi bilo javno i izloženo kritici jer znamo da kada dođe do javnog savjetovanja, onda se kreator zakona trsi ne mijenjati ništa kako ne bi došao pod upitnik integritet pisca zakona. Vlast očito ne voli širu javnu raspravu.
Višestambene zgrade će najvjerojatnije dobiti OIB, odnosno pravnu osobnost molimo Vas pojasnite što bi to točno značilo za suvlasnike i kako Vi kao Upravitelji imate mišljenje o tome?
Da, to će pojednostavniti neke stvari, ali i dati nama upraviteljima više posla.
Najčešći problem u zgradarstvu odnosno funkcioniranju suvlasničke zajednice je velika nezainteresiranost samih suvlasnika, nedolasci na sastanke pa i neznanje, koje naravno i proizlazi iz nezainteresiranosti. Usudit ćemo se reći da je i dobar dio predstavnika suvlasnika dosta neupućen u svoj posao. Vjerujemo da se slažete s nama, da suvlasnici konačno moraju shvatiti da je zgrada njihova i ničija više i da su oni na neki način nositelji a i zakonski obavezni upravljati svojom zgradom, a predstavnik je samo prvi od jednakih a Upravitelj njihov nalogoprimac. Neki se možda nadaju da će se novim zakonom riješiti ta problematika. Što Vi mislite?
Voda je to duboka. Suvlasnici moraju znati da jedino o njima ovisi hoće li zgrada napredovati, odnosno biti održavana u 'fit formi' i držati troškove pod kontrolom, a da je upravitelj samo taj koji pomaže svojim stručnim prijedlozima i provodi odluke suvlasnika na što bolji način. Mi upravitelji ne možemo znati potrebe zgrada dok nam to oni ne kažu.
Smatrate li da bi predstavnici suvlasnika trebali proći neku edukaciju pa čak i dobiti neku vrstu licencije?
Svim suvlasnicima bi trebalo omogućiti mogućnost permanentne edukacije, ali ne pod obavezno i bez licenciranja jer se to onda pretvara u nezdrave biznise. Pa mi kao upravitelji to konstantno i radimo jer svi predstavnici kada su s nama u kontaktu saznaju nešto od poslovanja, o porezima, plaćanju, kreditima, ovrhama, naplatama, obvezama osiguranja…
Za kraj, što bi poručili suvlasnicima, predstavnicima suvlasnika i kolegama Upraviteljima?
Što bolji (educiraniji i zainteresiraniji) predstavnik suvlasnika to bolji upravitelj, a zajedno čine silu koja zgradu čini boljom (tržišno vrjednijom i s nižim troškovima života) od ostalih …
Drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na ZGRADOnačelnik.hr-u uz navođenje poveznice na originalni tekst. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.
*U komentarima i mišljenjima izneseni su osobni stavovi autora i ne mogu se ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Zgradonačelnik.hr-a. Zgradonačelnik.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.
- Izvor: ussgk.com.hr
- #upravitelji
- KONFERENCIJE, RADIONICE, EDUKACIJE...
Događanja vezana uz vaš dom i nekretnine - travanj/svibanj/lipanj 2025.
- NOVI PROJEKT ZGRADONAČELNIK.HR-A
STANOVANJE PO MJERI - Priuštivo, održivo i stabilno!
- CEESEU-DIGIT 2025.
Konferencija o uspješnom energetskom i klimatskom planiranju
- NOVI ZAKON
Zakon o upravljanju i održavanju zgrada