- Kako postaviti i zamijeniti klima-uređaj ili zatvoriti balkon
- HOW TO - Koraci kako postaviti klima uređaj u zgradama
- UPUTA MINISTARSTVA - Kako postaviti klima uređaj na višestambenoj zgradi
- Svaka zgrada može imati svoj komadić prirode
- ENERGETSKA OBNOVA ZGRADA - Nema više javnih poziva, kreće se s financijskim instrumentima
- Sufinanciranje ugradnje dizala - što napraviti?
- Četiri izazova priuštivog stanovanja u Hrvatskoj
- U Sisku uručeni ključevi za još 38 stanova
- Objašnjenje novih pravila u zgradama - OIB zgrade, pravna osobnost, Registar zajednica suvlasnika
- USPJEŠNA ZGRADA - Predstavnica provela energetsku obnovu zgrade, ugradnju liftova i zamjenu krovišta, planira i daljnje projekte

Čime su predstavnici suvlasnika najviše nezadovoljni u svojim zgradama, a čime su najzadovoljniji? Što žele napraviti? Žele li povećanje pričuve? Je li istina da su oni stari, vječni i neobrazovani?
Ekipa ZGRADOnačelnik.hr-a je na Savjetovanju upravitelja koje se sredinom travnja održalo na Korčuli održala prezentaciju u kojoj su izdvojeni rezultati koje su dali isključivo predstavnici suvlasnika. Od ukupno 3.650 ispitanika, njih 845 su predstavnici suvlasnika. Detaljno smo analizirali i obradili njihove odgovore.
REZULTATI VELIKE ANKETE - Što se zapravo događa u zgradama u Hrvatskoj?
Inače, prije rezultata analize odgovora predstavnika suvlasnika, podsjetimo na opće podatke tko je ispunio anketu i od kuda anketirani dolaze.
Lokacija predstavnika suvlasnika
Dob i stupanj obrazovanja
Što se tiče dobi, najviše predstavnika suvlasnika je starosne dobi od 41 – 50 godina, ali kad zbrojimo one od 51 do 61+ njih je gotovo 50 posto, čime se nameće zaključak da su to „vječni“ predstavnici suvlasnika, „stara garda“.
Kada smo god obrazovanja predstavnika suvlasnika, inače se smatra da su oni neobrazovani, da nemaju neke sposobnosti. U ovoj anketi 47 posto njih je visokoobrazovano. Ukupno 64 posto njih ima više i visoko obrazovanje.
Zadovoljstvo predstavnikom suvlasnika
Odgovori svih anketiranih (3.650) pokazuju da je najviše njih zadovoljno svojim predstavnikom suvlasnika. No, ovi podaci se mogu tumačiti na dva načina:
- 61 posto anketiranih NEMA NEGATIVNO mišljenje o svom Predstavniku
- 53 posto anketiranih NEMA POZITIVNO mišljenje o svom predstavniku
Sada sve ovisi o tome je li čaša polu puna ili polu prazna. Ono što je zanimljivo jest da četvrtina nit je zadovoljna niti nije. Kako tumačiti taj podatak, iskreno ne znamo.
Zanimljivo je i to da više od 10 posto ispitanika navodi da nemaju predstavnika suvlasnika.
Trenutni iznos pričuve
U anketi smo postavili pitanje koliki je trenutni iznos pričuve. Odvojili smo odgovore samo predstavnika suvlasnika (crveni stupac) i odgovore svih ostalih anketiranih (plavi stupac). Rezultati su poredani od najmanje pričuve (lijevo) do najveće (desno). Rezultati su:
- 24 posto anketiranih ima pričuvu od 41 do 53 centa
- 23,1 posto anketiranih ima pričuvu od 27 do 40 centa
Ukupno gledajući – oko 30 posto ima pričuvu nižu od potencijalno buduće zakonske minimalne (na temelju prijedloga novog Zakona o upravljanju i održavanju zgrada).
Ako je prosjek pričuve (odnosno neka granica adekvatne pričuve) 46 centi, gotovo 70 posto zgrada ima pričuvu iznad tog iznosa.
Zanimljivo je usporediti što kažu o trenutnom iznosu pričuve predstavnici suvlasnika i ostali ispitanici. Tu vidimo da dolazi do razilaženja u informaciji o iznosu pričuve. Zašto je to tako, ne možemo procijeniti, no zanimljivo je istaknuti da 14,4 posto ispitanika koji nisu predstavnici ne znaju koji im je iznos pričuve, a manje od 1 posto predstavnika suvlasnika uopće ne zna iznos pričuve. Zanimljivo bi bilo znati kako njihova zgrada funkcionira.
Željeni iznos pričuve
Kao i u grafu prije, usporedili smo odgovore samo predstavnika suvlasnika (crveni stupac) i odgovore svih ostalih anketiranih (plavi stupac). Rezultati su poredani od najmanje pričuve (lijevo) do najveće (desno).
Gotovo 75 posto predstavnika suvlasnika smatra da je pričuva iznad 54 centa - adekvatna.
Gotovo četvrtina njih smatra da je idealna od 55 centi do 93 centa (zapravo su smo imali grešku jer smo u kunama stavili od 5 do 7 kuna, što je od 66 do 93 centa, op.ur))
Ono što je ključna razlika u odgovorima predstavnika suvlasnika i ostalih jest da su suvlasnici daleko zadovoljniji s trenutnim iznosom pričuve nego predstavnici. Isto tako, predstavnici suvlasnika se zalažu za viši iznos pričuve, a suvlasnici za nižu. Znamo da je to na terenu tako, ali sada za to imamo i dokaz.
Zadovoljstvo
U anketi smo pitali (i ponudili mogućnost više odgovora) čime su predstavnici suvlasnika najviše zadovoljni. Najviše odskače odgovor – međuljudski odnosi (ukupno, ali i kao jedan odgovor). Slijedi uređenje okoliša. Odgovori su bili i lokacija, kvaliteta gradnje. Puno odgovora je bilo „ništa, ničim, ničim posebno“.
Nezadovoljstvo
S druge pak strane, najviše su nezadovoljni međuljudskim odnosima. Ako se gleda po ukupnom broju glasova i usporedi sa zadovoljstvom, „loše stanje međuljudskih odnosa pobjeđuje“.
Vrlo veliko nezadovoljstvo je i s raspadajućom fasadom i otpadom oko zgrade. Pomalo iznenađuje i veliko nezadovoljstvo preniskom pričuvom. Naravno, tu je i krov koji curi. A sva ta nezadovoljstva proizlaze iz, naravno, loših međuljudskih odnosa.
No, nezadovoljstvo je i s državnim/gradskim stanovima. S obzirom na upite i iskustvo koje do sada imamo, čini se da predstavnici suvlasnika imaju podosta problema s tim stanovima, odnosno s ljudima koji u njima žive.
Usporedba - zadovoljstvo vs nezadovoljstvo
Ako usporedimo s čime su zadovoljni, a čime su nezadovoljni predstavnici suvlasnika odnosno ostali, dobit ćemo zanimljive podatke. Naime, u najvećem problemu tj. nezadovoljstvu (i kao pojedinačni odgovor i kao jedan od više odgovora) vode međuljudski odnosi, dok drugi parametri osciliraju
Što su do sada napravili
Na pitanje što su na zgradi do sada napravili, odnosno koje su radove imali, najviše odgovora tiče se obnove krovišta (356 odgovora), pa legalizacija odnosno etažiranje. Slijede obnova stolarije i uređenje okoliša. Zanimljiv je podatak da je (samo) 83 puta spomenuta energetska obnova.
Što žele napraviti
Na pitanje što žele napraviti, vodi energetska obnova, pa obnova krovišta te promjena vertikalnih cijevi. Svakako, možemo zaključiti da će upravitelji imati posla jer zgrade žele energetsku obnovu. Zanima nas kako će proteći trenutni otvoreni javni poziv za energetsku obnovu višestambenih zgrada.
Objavljen je JAVNI POZIV za energetsku obnovu zgrada 2024.
Zadovoljstvo upraviteljem
Ovo je svakako zanimljiv podatak – prezentirat ćemo vam tri usporedbe.
Prvi graf prikazuje ukupno zadovoljstvo ispitanika (dakle i predstavnika suvlasnika i ostalih) svojim upraviteljem. Podaci pokazuju:
- 37,4 posto nisu ni zadovoljni ni nezadovoljni
- podjednaki postotak je zadovoljnih i nezadovoljnih (gotovo 30 posto)
- 4 posto ih tvrdi da nema upravitelja
Već ovi prvi podaci se razlikuju od podataka u drugom grafu gdje smo analizirali što kažu predstavnici suvlasnika (crveni stupac), a što kažu ostali (žuti stupac). Kada usporedimo te odgovore oni glase ovako:
- Što se tiče zadovoljstva, 48 posto predstavnika suvlasnika su izjavili da su zadovoljni, dok je to izjavilo samo 23 posto ostalih anketiranih
- Što se tiče „ni da ni ne“, tu je postotak sličniji – između 36 i 38 posto
- U odgovoru "ne", izrazito je zanimljivo vidjeti podatak u kojemu je 12,5 posto predstavnika suvlasnika nezadovoljno upraviteljem, a mnogo veći postotak (njih 34,8 posto) je onih ostalih koji su nezadovoljni
- 0,24 posto predstavnika suvlasnika kaže da nema upravitelja, a to tvrdi 5,2 posto ostalih
Ovi podaci se mogu dvojako tumačiti:
- 87,2 posto predstavnika suvlasnika NEMA NEGATIVNO mišljenje o svom upravitelju
- 51,3 posto ostalih NEMA POZITIVNO mišljenje o svom upravitelju
Zadovoljstvo predstavnikom
Kako bi predstavnici suvlasnika imali bolji pregled situacije u kojoj se nalaze, odnosno što suvlasnici misle o njihovom radu, pokazuje sljedeći graf. Naime, gotovo 37 posto anketiranih smatra da njihovi predstavnici rade dobar posao, gotovo četvrtina kaže "ni da ni ne", dok loše mišljenje ima gotovo 39 posto. Podaci se mogu tumačiti na nekoliko načina:
- 61 posto anketiranih NEMA NEGATIVNO mišljenje o svojim predstavnicima suvlasnika
- 53 posto anketiranih NEMA POZITIVNO mišljenje o svojim predstavnicima suvlasnika
Nastavljamo dalje s analizom velike ankete o zadovoljstvu životom u zgradama.
Drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na ZGRADOnačelnik.hr-u uz navođenje poveznice na originalni tekst. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.
Pratite nas na društvenim mrežama - Facebooku i LinkedInu. Poslušajte i pogledajte zanimljivosti na našem YouTube kanalu i u emisiji ZGRADOnačelnik. Svakako se prijavite i na mjesečni newsletter.
Uključite se u Facebook grupu PREDSTAVNICI SUVLASNIKA, jednu od najaktivnijih grupa na društvenim mrežama. Pratite iskustva drugih, pitajte za mišljenje ostale članove, pomognite drugome.
A kada vam je uistinu potrebna konkretna pomoć za rješavanje problema, obratite nam se za SAVJET.
Prijavite se na newsletter ZGRADOnačelnik.hr-a kako biste na vrijeme saznali sve što je važno!
*U komentarima i mišljenjima izneseni su osobni stavovi autora i ne mogu se ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Zgradonačelnik.hr-a. Zgradonačelnik.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.
- KONFERENCIJE, RADIONICE, EDUKACIJE...
Događanja vezana uz vaš dom i nekretnine - travanj/svibanj/lipanj 2025.
- NACIONALNI PLAN STAMBENE POLITIKE
Kako do prvog doma: Sve opcije stambene politike za mlade do 45 godina