- Šef zagrebačke Čistoće: Možemo reći da su građani puno zadovoljniji nego prije
- Energetski prioriteti EK za 2025.: I stanovanje treba uključiti u energetske planove
- Možemo li prestati bacati novac na loše zgrade?
- Od otpada do bogatstva: Kako pepeo može postati ključna sirovina za budućnost
- Kako pokrenuti stambenu zadrugu: Vodič korak po korak
- Legrad dodjeljuje sredstva za uređenje nekretnina
- Predstavnici suvlasnika i upravitelji su kriminalci?
- VPŽ subvencionira kamate na kredite zdravstvenim radnicima
- OTPAD - "Situacija na terenu nije jednaka ni u dva grada, a kamoli u dvije države"
- Projekti za otpad, sunčane elektrane, električne automobile i obnovu dobit će 652 milijuna eura!

Biti predstavnik suvlasnika nije lak zadatak, a složit ćete se da posebno izazovno može biti prikupljati potpise za suglasnost kada je na pomolu neki projekt ili radovi. Reklo bi se, sto ljudi, sto ćudi i to tada najbolje dolazi do izražaja. Jedan hoće više pojašnjenja, drugom je sve sumnjivo, trećeg se nikada ne može "uhvatiti", četvrti odbija dati potpis pod svaku cijenu jer je jednostavno takav. I to je nešto svakidašnje. Nesvakidašnje je, pak, što umirovljenica Ljubica Božac iz Pule, predstavnica suvlasnika u svojoj zgradi za bilo kakve radove skupi 100 posto potpisa i od tog broja ne odustaje.
Za gospođu Ljubicu, otkako je preuzela dužnost predstavnika 2017. godine i to pod svojim uvjetima, odgovori poput "ne", "ne mogu" i "neću" jednostavno ne postoje.
Tri važna uvjeta
Na mjesto predstavnika predložio ju je dio suvlasnika koji su je godinama poznavali i znali kakva je te su je smatrali pravom osobom za taj posao. S bivšom predstavničkom strukturom već neko vrijeme nisu bili zadovoljni, kao niti s upraviteljem zgrade, tvrtkom Kany.
- Rekla sam, ako budem predstavnik, to će biti pod mojim uvjetima koje svi moraju prihvatiti. Naknadnih prigovora nema. Svi su se složili i prijašnji predstavnik je jednoglasno smijenjen - ispričala nam je gospođa Božac koja živi u zgradi od njene izgradnje i dobivanja uporabne dozvole, dakle već 40 godina. Nije bila sigurna želi li obnašati dužnost predstavnika, ali bila je sigurna što želi. A to je da ako će već raditi, radit će kako ona smatra da je najbolje. Jedan od njenih uvjeta je bila promjena upravitelja s kojim nikako nije nalazila zajednički jezik i rješenja problema.
Drugi uvjet je bio pomalo neobičan, a uključivao je razgovor među stanarima, otvoren i iskren. Stanari su bili podijeljeni, a ona je željela da svatko kaže što misli, što ga muči, koji su problemi koje bi željeli riješiti.
Treći uvjet je da ništa što rade ne bude anonimno. Neće biti "netko" je rekao, "netko" se požalio. Sve će biti transparentno i na oglasnoj ploči. Nikakvih anonimnih dojava ili prijava.
- Ljudi su trebali osvijestiti nešto jako bitno. A to je da se radi o našoj zgradi. Nije to nečija zgrada ili tuđa zgrada. Nije to moja zgrada, pa da se njih ne tiče što se u njoj događa, a samo ja da radim. Dvije mi je godina također trebalo da ljude naučim to da nije "moje" nego "naše". Mislim da sam uspjela, jer sada u našoj zgradi vlada jedna divna atmosfera. Mnogi bi nam se voljeli i doseliti zbog toga, ali ne mogu - nasmijala se gospođa Božac.
Zgrada u Divkovićevoj ulici broj 8 izgrađena je 1983. godine, ima jedan ulaz i devet katova s ukupno 41 stanom.
Sve po dogovoru
Proces "oporavka" krenuo je prvo već spomenutom promjenom upravitelja, odnosno prelaskom u Pula usluge i upravljanje, nekadašnji Castrum Pula. Ljubica Božac nije mogla dovoljno nahvaliti svog suradnika iz Castruma, Brunu Vindušku s čijim je radom i više nego zadovoljna.
- Uvijek sjednemo i razgovaramo kako i što napraviti za zgradu. Nema neću i ne mogu. Sve dogovorimo. Najprije sam ga upoznala sa svim suvlasnicima, pogledao je cijelu zgradu, sve je obišao i ostao pomalo zaprepašten kako su ga ljudi lijepo primili - istaknula je.
Struktura stanara u zgradi je miješana, ima dio starosjedioca koji su, kao i ona, tu od početka. Nešto stanova je prodano novim suvlasnicima, no oni su se jako lijepo uklopili u život zgrade. Neke su, pak, stanove naselila djeca prijašnjih suvlasnika i zasnovala svoje obitelji, tako da ima i mladih s malom djecom. Svi se dobro slažu, a posebno su se povezali susjedi na istim katovima.
Iz kaosa u promjene
Zgrada je po preuzimanju bila dosta neuredna, zidovi su bili neokrečeni i prljavi, tavan je bio zatrpan vrećama smeća, podrum jednako tako zakrčen, ponajviše stvarima stanara koji su donosili i ostavljali bez nekog reda i pravila.
Sve je to ispražnjeno, očišćeno, i nakon toga je prostor potpuno promijenio svoj izgled. Kaže gospođa Ljubica, tko god dođe i svjedoči tom prizoru izvana, ne može vjerovati da tako nešto čisto i lijepo uopće postoji.
A i nju je samu začudilo kako su se ljudi lako i bez prigovora prihvatili posla i raščišćavanja vlastite krame, jer to, priznaje i sama iskreno, nije baš očekivala.
- Opet sam im napisala da je to njihova zgrada, a ne moja. Da moraju odlučiti kako će i što će. Da rade za sebe, ne za mene. Nije me strah reći im da skupe 51 posto potpisa i da me slobodno smijene ako nisu zadovoljni što im otvoreno sve kažem istinu u lice. I to je sva mudrost. Kada se opetovano ponavlja neka šteta, troši se iz naše pričuve. Naš novac, koji bi se mogao bolje iskoristiti za nešto drugo. Na sve im to ukažem. I onda nemamo problema - objasnila je Božac.
Upravo takav stav doveo ju je do toga da za sve radove dobiva stopostotnu suglasnost. Kaže da se i upravitelj se čudi kada nosi listu s potpisima. Važno joj je dobiti sve potpise, a uspije čak i od suvlasnika koji ne žive u zgradi, već su iznajmili svoje stanove. Ljudima uvijek sve objasni, od vremena trajanja radova do cijene, zašto je nešto potrebno raditi i kako će se raditi. Pošalje im projekt.
- Što ljudi više znaju, to će me kasnije manje ispitivati da im nešto nije jasno. Ovako su sa svime upoznati prije nego uopće i krenem skupljati potpise. Potpišu svi, kao recimo za projekt kad smo sređivali vanjske gurle, što je bio velik projekt od oko 45.000 eura - istaknula je.
Niti drugi radovi nisu prošli manje glatko. Novi portafon, sandučići, bojanje ulaznih vrata, bojanje dizala, krečenje zidova u ulazu, obnavljanje poslovnih prostora koje zgrada iznajmljuje, sanacija krova na dijelovima gdje je propuštao, sve je prošlo uz stopostotnu slogu.
Ljubica Božac je prije obnašanja dužnosti predstavnika suvlasnika radila u računovodstvu. To joj je svakako pomoglo u organizaciji posla.
- Nigdje nikad nisam došla nespremna, pa tako niti na dužnost predstavnika. Sve sam prije proučila i to uvijek radim. Volim imati sve informacije - pojasnila je.
U provođenju dužnosti pomažu joj dva pomoćnika, a kaže da je praktično izabrala one ljude koji su se oko svega najviše bunili. Htjela je da vide kako to nije jednostavno i kako oko zgrade ima jako puno posla. Da na svojoj koži osjete kako je to kada te ljudi povlače za ruku i svako malo prigovaraju.
Dodaje kako pomoćnici rade jako dobar posao.
Pričuva po kvadratu u ovoj zgradi izrazito je niska i nije mijenjana godinama, a iznosi 20 centi po četvornom metru. Predstavnica tvrdi da potrebe za povećanjem nije bilo iako se sprema ispoštovati novi preporučeni zakonski minimum.
- Novca u našoj blagajni uvijek imamo. Na zgradi se nalazi antena jednog teleoperatera, iznajmljujemo dva poslovna prostora i stvarno nije bilo potrebe da povećamo pričuvu jer sve tekuće radove uspješno financiramo i ovako - komentirala je.
Gospođa Ljubica sastanke suvlasnika održava, objašnjava nam, svakodnevno. Na hodnicima, u dizalu, ispred zgrade... Stalno ima sastanke, male i neformalne. Za onim formalnima nema previše potrebe.
- Imam vremena, svima sam na raspolaganju. Kada nekog trebam, znam da ću ga uskoro susresti i sve riješimo "u hodu". Sve objasnim, odgovorim na pitanja, ako treba, uzmem potpis za nešto. Nema potrebe da organiziramo velike sastanke. Moj svaki dan je sastanak - kazala je.
Iako je trebalo vremena, truda, pa i podosta diplomatskih sposobnosti da postigne ono što je iza nje, ne prestaje nam kroz razgovor naglašavati kako joj leđa uvijek drži "njezin" tehnički referent, Bruno Vinduška i koliko je sretna što surađuju.
Prije nego je "završila" kod sadašnjeg upravitelja, prošla je sve ostale u Puli i sa svima obavila razgovor. Imala je puno ponuda. Stav tadašnjeg Castruma ju je fascinirao jer prije svega nisu bili nametljivi. Loši međuljudski odnosi koje je tada imala u Kanyju i nerazumijevanje s njihove strane bili su ključni za rastanak koji je uslijedio.
- Bruno i ja smo zajedno već gotovo sedam godina. Ključ uspjeha naše suradnje je što nikad ne zovem bez potrebe. Kada zovem, to je kratko i jasno. Kažem problem, rješenje slijedi. Sve što je hitno, on mi riješi tijekom dana. Mislim da on sa svoje strane cijeni to što sam dostupna i zna da neću zvati za nešto nebitno - objasnila je Božac.
Suradnjom je pak zadovoljan i sam Bruno Vinduška, koji kao referent surađuje sa 140 zgrada, a u situacijama kada treba mijenjati kolege i s dvostruko više.
Upravitelj Pula usluge i upravljanje brine se inače o više od 600 zgrada, pa tada još više znači pohvala koju je Vinduška dao, a ta je da zgrada gospođe Božice definitivno od svih njih najbolje funkcionira.
- Gospođa Božica je direktna, otvorena, drži dobro svoju zgradu i sa svima održava korektne odnose. No, na početku je bilo dosta teško i nije sve bilo idealno. No predstavnica je to postepeno riješila, kroz razgovor, sa svima je popila kavu, svakog poslušala - ispričao je Vinduška. Kroz par mjeseci od preuzimanja dužnosti i sam je upoznao sve stanare, a vrlo dobro i cijelu zgradu. Dodaje, zgrada je uredna, čista, za primjer svima.
Gospođa Božac se složila da nije bilo lako, ali otkriva što joj je olakšalo.
Prije svega, to su financije. Lako je, napomenula je, kada se ima novca, kao i svugdje u životu.
- Ne moramo se svađati jer su nam neka sredstva uvijek na raspolaganju. Dobar gazda se nikad ne razbacuje. Uvijek ima nešto sa strane - istaknula je, dodajući kako za voditi zgradu čovjek treba imati puno strpljenja, razumijevanja, treba ljude upoznati i s njima komunicirati. Nije uvijek sve idealno, ne vole vas uvijek svi, no to ne znači da se neki problem može riješiti.
Kada su stvari u zgradi loše, potrebna vam je motivacija, pratite #UspješnaZgrada i znat ćete da nije nemoguće kvalitetno upravljati zgradom.
Drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na ZGRADOnačelnik.hr-u uz navođenje poveznice na originalni tekst. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.
Pratite nas na društvenim mrežama - Facebooku i LinkedInu. Poslušajte i pogledajte zanimljivosti na našem YouTube kanalu i u emisiji ZGRADOnačelnik. Svakako se prijavite i na mjesečni newsletter.
Uključite se u Facebook grupu PREDSTAVNICI SUVLASNIKA, jednu od najaktivnijih grupa na društvenim mrežama. Pratite iskustva drugih, pitajte za mišljenje ostale članove, pomognite drugome.
A kada vam je uistinu potrebna konkretna pomoć za rješavanje problema, obratite nam se za SAVJET.
*U komentarima i mišljenjima izneseni su osobni stavovi autora i ne mogu se ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Zgradonačelnik.hr-a. Zgradonačelnik.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.
- NOVI ZAKON
Zakon o upravljanju i održavanju zgrada
- NOVI PROJEKT ZGRADONAČELNIK.HR-A
STANOVANJE PO MJERI - Priuštivo, održivo i stabilno!
- KONFERENCIJE, RADIONICE, EDUKACIJE...
Događanja vezana uz vaš dom i nekretnine - siječanj/veljača/ožujak 2025.