potres
Izvor: ZGRADOnačelnik.hr
NOVČANA POMOĆ

Što je samoobnova i kako je pokrenuti?

Model samoobnove obiteljskih kuća i zgrada omogućuje bržu realizaciju obnove jer (su)vlasnici samostalno odlučuju o ključnim koracima provedbenog procesa.

Odabirom modela samoobnove sami koordinirate obnovu, birate i odlučujete o izvođaču radova na vašoj nekretnini te početku i završetku radova. Model se primjenjuje i na višestambene zgrade i obiteljske kuće. 

Novim Programom mjera obnove koji je donesen krajem srpnja 2022., dodatno je, tvrde iz Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine, unaprijeđen model samoobnove i uspostavljene su dodatne pogodnosti za građane koji odaberu ovaj model.

Za obnovu obiteljskih kuća i zgrada omogućen je:

  • avans za izradu projekta
  • 25 posto avansa za izvođenje radova
  • naknada za troškove koordinacije (voditelja samoobnove) u iznosu od 20.000 do 80.000 kuna, ovisno o vrsti i veličini nekretnine

Trošak koordinacije je naknada vlasnicima za njihov angažman i uloženo vrijeme.

Sam trošak konstrukcijske obnove objekta država pokriva u stopostotnom iznosu, a novim su programom, s obzirom na globalni poremećaj cijena građevinskog materijala i cijene izjednačene s tržišnim cijenama. Što treba poduzeti i kako pokrenuti samoobnovu: 

Zahtjev za obnovu podnosi se Ministarstvu, bilo da se radi o organiziranoj obnovi ili samoobnovi. Ako je zahtjev već podnesen, može ga se izmijeniti tj. iz modela organizirane obnove prijeći u model samoobnove i obrnuto. Ministarstvo u oba slučaja provodi isti postupak, odnosno nadležno je za obradu zahtjeva i donošenje odluka.

Nakon donošenja odluke provedbu organizirane obnove preuzima Fond za obnovu za područje pogođeno zagrebačkim potresom ili Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje (SDU) za područje Banovine.

Ako se radi o organiziranoj obnovi, Fond ili SDU objavljuju javne nabave za izvođenje radova, a ako se radi o samoobnovi vlasnik nekretnine, uz podršku Ministarstva i provedbenih tijela u cijelom procesu, organizira i koordinira obnovu objekta. Fond ili SDU kontroliraju proces samoobnove, a nakon utvrđivanja usklađenosti dokumentacije sa Zakonom i Programom mjera od strane operativnog koordinatora i tehničko-financijske kontrole provedbena tijela isplaćuju opravdano utrošena sredstva na koja vlasnici ostvaruju pravo.

Ključno je napomenuti da postupak samoobnove nije jednostavan i da je riječ o prilično zahtjevnom postupku te zahtjeva veliki angažman i znanje. Više o tome pročitajte u intervju s državnim tajnikom Željkom Uhlirom.

Pratite rubriku OBNOVA NAKON POTRESA i vjerujemo da ćete pronaći korisne savjete i informacije. Sretno!

Ako ste predstavnik suvlasnika ili želite znati kako vaš predstavnik suvlasnika treba raditi i što treba znati, uključite se OVDJE. Ako želite znati više o pravima i obvezama suvlasnika u zgradi te pratiti ovu tematiku, kliknite OVDJE. A ako želite saznati rješenja vaših problema u zgradi, pročitati prave savjete, pratite OVDJE.

Ne zaboravite se prijaviti i na mjesečni newsletter.