susjedi, susjedi iz pakla
Izvor: Rollstein/Pixabay
Srđan Šimac
(SU)ŽIVOT U ZAJEDNICI

10 načina kako susjedi mogu izbjeći konflikte i sporove

U konfliktu ste sa susjedom ili susjedima? Puštaju glasnu glazbu. Stalno povlače i premještaju namještaj. Prečesto čiste, usisavaju i praše. Buše po zidovima u nevrijeme. Djeca susjeda stvaraju galamu. Ne možete se odmarati i spavati. Susjed vam priječi pristup u zajedničke dijelove zgrade. Zauzima vaše parkirno mjesto. Postavlja ogradu između vas bez ovlaštenja i zaklanja vam vidik. Pokušava posjeći stablo koje vi obožavate i smatrate svojim. Susjed uporno ostavlja smeće u zajedničkom vrtu i ne želi ga ukloniti...

Susjedske nesuglasice i čarke su česte, a posebno su bile učestale u vrijeme lockdowna zbog pandemije. Danas svi u svojim domovima provodimo više vremena nego ikada ranije. Preko noći su mnogi započeli s radom kod kuće. Odjednom viđate i čujete ljude i njihove zvukove koje nikada prije niste čuli. Susjedi pretjerano čiste, stalno nešto premještaju ili prekomjerno kose travnjak bučnom kosilicom. U nekim stanovima stalno se izmjenjuju podstanari kojih nije briga ni za kućni red niti za vas. Mladi priređuju zabave u praznim stanovima, jer ih je rizično organizirati na javnim mjestima. Neki susjedi su stalno pred vašim prozorom u zajedničkom vrtu i kao da ih nije briga da ste vi u neposrednoj blizini.

Za svaki takav čin prvo pomislite da je namjeran. Uz njihovo ponavljanje vaša nervoza i tjeskoba rastu. Tolerancija iščezava. Ljutnja se rasplamsa do bijesa. U takvom stanju izvan vaše kontrole svaki vaš 'pogrešni' pokušaj da susjed 'prestane s tim', izazove samo njegov još agresivniji odgovor. Zato, i ne htijući, počinjete smišljati kako im uzvratiti na jednak ili sličan način. Na razne vidljive i nevidljive načine sada vi njih priječite da uživaju u slobodi i miru svoga doma. Vračate im 'milo za drago'. Zovete povremeno čak i policiju koja vam često ne može pomoći.

Uskoro, među vama opravdano ili neopravdano padaju teške riječi. Prvo započinjete s anonimnim samoljepljivim ceduljama na vratima susjeda ili ih ubacujete u njihov poštanski sandučić. Potom počinju padati teške riječi. I konačno, kad sve postane ozbiljnije, pobrinete se da vaši susjedi dobiju odvjetničko prijeteće i 'opako' pismo.

Izravna komunikacija među vama prestaje. To je prvi signal za stvarni početak ozbiljnog konflikta. I eto, gotovo se i niste ni okrenuli, a već ste u sudskom pravnom sporu. Dobili ste ili podnijeli tužbu nakon što su vas uvjerili da je to jedini put da 'pokažete zube' susjedu.

Osjećate se kako ste zarobljeni, razočarani, frustrirani, nemoćni i izvan kontrole. Jedina vaša želja je da netko konačno tom nesnosnom susjedu napravi ono što zaslužuje.

Parnica kao rješenje

Ljudi za konflikt u kojem ih netko povrijedi, rado krive isključivo drugu stranu u konfliktu. Pri tome ne nalaze svoj doprinos u njegovom nastanku. Nakon toga, ako je važno, traži se način kako da netko relevantan čuje njihovu bol i prisili susjeda da im se prilagodi, bez svijesti da u svakom konfliktu ni jedna od strana nije potpuno u pravu.

U parnici je utvrđivanje 'istine' prepušteno isključivo suprotstavljenim strankama, točnije njihovim pravnicima. Stranke u parnici zapravo ne traže istinu, već isključivo žele nauditi jedna drugoj. U parnici se one natječu oko toga tko je od njih u pravu u uvjerenju da je utvrđivanje pobjednika optimalno i jedino rješenje. Pri tome su sasvim nesvjesne da njihova suprotna stajališta mogu biti jednako vrijedna.

Na opisani način početni konflikt dvaju susjeda, sada se višestruko uvećava. Izgledi za dogovor u tom 'ratnom modu,' prije samog proglašenja sudskog pobjednika i gubitnika, snažno slabe. U tom stadiju konflikta najmanje jedna strana smatra dogovor znakom slabosti.

Medijacija – najbolje vrijeme u životu jednog spora

Medijacija je napredna verzija pregovora stranaka uz pomoć treće osobe od povjerenja stranaka – medijatora. Medijator ne odlučuje umjesto njih, već im pomaže doći do rješenja. Cilj stranaka u medijaciji nije pobjeda, već mirno rješenje konflikta ili spora (sporazum). Stranke, kao jedini vlasnici spora, u medijaciji su najvažnije osobe i aktivno sudjeluju u kreiranju vlastitog rješenja koje svima njima odgovara. Zato u medijaciji svi njeni sudionici pobjeđuju.

Stranke u medijaciji, uz pomoć medijatora, zajedničkim snagama, kao partneri u problemu, a ne kao neprijatelji u parnici, postižu mir i pravdu. Konflikt nakon nagodbe trajno prestaje. Upravo je zato medijacija prikladna za sporove među osobama i organizacijama koje su u trajnom odnosu, pa tako i za one među susjedima. Naravno, preduvjet za medijaciju je da stranke u izravnim razgovorima i pregovorima nisu mogle doći do prihvatljivog rješenja. Zato medijacija nije alternativa parnici, već pregovorima koji nisu uspjeli dovesti ih do nagodbe.

Susjede se često olako gura u 'pravni rat'

Ne kaže se uzalud - Ako imaš sudski spor sa susjedom, bolje ti je preseliti se nego dobiti (izgubiti) parnicu. Razmislite o tome je li moguće ponekad zamijeniti pravne pristupe u rješavanju konflikata i sporova drugim, za stranke pogodnijim, načinom. Stranke u sporu još uvijek prečesto brkaju pravni savjet s njihovim apsolutnim pravom, i tako postaju njegovi zarobljenici.

Zato ubuduće, prije nego što se odlučite za pravni rat, prvo potražite odgovor na pitanje - Želim li imati pravo na svojoj strani ili učiniti za sebe i drugu stranu pravu stvar?

Vrlo često, u sporu se dobro pravno rješenje brka s dobrim rješenjem za stranke. Zaraćeni susjedi će, kad tad, nakon višegodišnjeg sporenja i suprotstavljanja, uzajamnog povređivanja i nesnosnog života jednih pored drugih, opet morati sjesti za stol i dogovoriti se. A dobro je poznato da ni iz jednog rata, pa ni onog pravnog, nitko nije izašao u boljem stanju od onoga u kojem je bio na početku rata.

Na kraju svakog rata nastupa mir. Zašto onda prvo ne započeti s mirom? Za rat, onaj parnični, uvijek ima vremena.

Obratimo pažnju posebno na sudionike spora koji su u odnosu koji traje. Kada je to god moguće ne pretvarajmo članove obitelji i prijatelje u neprijatelje, susjede u strance, a poslovne partnere u ljute suparnike. Imajmo uvijek na umu:

  • Sudionici spora su njegovi jedini vlasnici.
  • Oni su najveći eksperti za svoje živote ili za svoje poslovanje.
  • Jedino sudionici spora znaju što se između njih dogodilo pri nastanku konflikta. Sve informacije potrebne za njegovo rješenje su kod njih (a skrivaju ih u parnici), jednako kao što je kod njih i sposobnost da aktivno i izravno sudjeluju u rješavanju vlastitog spora (samo ih u tom pogledu treba netko osnažiti).
  • Jedino sudionici spora znaju koje rješenje spora je najbolje za njih.
  • Jedino sudionici spora imaju puno ovlaštenje odlučiti o njemu.

Nitko ne može umjesto sudionika spora ili bez njih, pronaći prikladno rješenje za njega. Umjesto da pravni profesionalci upadaju u zamku u koju upadaju i drugi profesionalci, te da sudinicima sporova nude svoja rješenja za probleme koji nisu njihovi, oni su kao profesionalci u najboljoj prilici da im kao MIROTVORCI pomognu i osnaže ih da pronađu vlastito rješenje spora s kojim će moći nastaviti živjeti.

10 načina za sprječavanje konflikta između vas i vašeg susjeda

1. Komunikacija

Komunicirajte sa susjedima. Činite to osobno i izravno. Ne oslanjajte se na pisane cedulje, sms poruke, e-mailove i pisma ili na pisma pravnih profesionalaca dok pravnog spora među vama nema.

2. Ljubaznost

Uvijek budite ljubazni, birajte riječi i njihov ton. Svojim postupanjem uvelike određujete kako će vaš susjed odgovoriti. Ljudi snažno recipročno reagiraju. Na pozitivan pristup dobit ćete pozitivan odgovor.

3. Slušanje

Prije nego što donesete bilo kakav zaključak o ponašanju vašeg susjeda (ne pretpostavljajte), saslušajte pažljivo njegovu ili njenu stranu priče. Budite radoznali. Ne prekidajte ga dok govori osim s pitanjima radi pojašnjenja. Slušajte o njegovim razlozima sve dok ih ne razumijete kao i on. Iznenadit ćete se kako ćete u njegovoj priči uvijek pronaći činjenice koje vam nisu bile nepoznate, pa i one sasvim suprotne vašim pogrešnim pretpostavkama.

4. Pravi tajming

Izaberite pravo vrijeme i mjesto za razgovor sa susjedom. Ne činite to kasno uvečer, na stubištu, ispred zgrade dok je susjed u automobilu, kada ste uzbuđeni ili kada vama privremeno ovladaju negativne emocije. Nađite neko tiho i mirno mjesto za razgovor i prepoznajte je li susjed dobre volje.

5. Razumijevanje

Tražite ono što vas povezuje kao susjede i kao ljude, a ne ono što vas razdvaja.

6. Traženje rješenja od obostranog interesa

Dopustite rješenje u kojem i vi i vaš susjed zadovoljavate neku svoju potrebu ili interes. Rješenje mora biti od obostrane koristi.

7. Poštovanje

Uvijek imajte na umu da je pred vama potpuno jednako vrijedno ljudsko biće – čovjek. I tako ga tretirajte.

8. Bez okrivljavanja

Ne okrivljujte za bilo što partnere i djecu susjeda niti njihove kućne ljubimce. Ljudi su osjetljivi kada se govori negativno o njihovim najbližima, kao i o njihovim ljubimcima.

9. Fokus

Fokusirajte se na sadašnjost i budućnost, ne na prošlost. Prošlost ne možete učiniti boljom. Vaši zajednički postupci danas, određuju vaš susjedski odnos u budućnosti.

10. Zajedništvo

Imajte na umu da nitko umjesto vas ili bez vas i vašeg susjeda, ne može na za vas prikladan način riješiti vaš konflikt ili spor. Samo zajedno, pa makar i uz pomoć treće neutralne osobe, možete pronaći rješenje po mjeri obje strane.

Ako slučajno i uz ove upute zapnete, imate i 11. mogućnost - obratite se HUM-u čiji medijatori će vam rado pomoći da odlučite koji je slijedeći korak najbolji za vas. Učinite to prije nego što vaš konflikt nastane ili eskalira. Ako se to ipak dogodi, ne brinite se, i za to u medijaciji čeka rješenje za vas. Samo se oko njega treba potruditi na sasvim drugačiji način od onog koji je do konflikta doveo.

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na ZGRADOnačelnik.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.

Kada vam je potreban savjet, informacija vezana uz vašu nekretninu, neka vam ZGRADOnačelnik.hr bude centralna točka.

Ako vam treba dnevni podsjetnik na prava i obveze suvlasnika u zgradi pratite nas na društvenim mrežama - Facebooku i LinkedInu. Također poslušajte i pogledajte zanimljivosti koje smo vam pripremili na našem YouTube kanalu i u emisiji ZGRADOnačelnik. A svakako se prijavite i na mjesečni newsletter.

Ako ste pak predstavnik suvlasnika ili želite znati kako vaš predstavnik suvlasnika treba raditi i što treba znati te postaviti upit i dobiti raznovrsne odgovore članova grupe, uključite se u Facebook grupu PREDSTAVNICI SUVLASNIKA.

A kada vam je uistinu potrebna pomoć i ne znate kako dalje, obratite nam se za SAVJET i proučite naše usluge.