električni automobil
Izvor: user6702303 / Freepik
ZGRADOnačelnik.hr
SIGURNOST

Električni automobili u zgradama se (ne)smiju puniti

Za odgovor na, naoko, jednostavno pitanje - kako puniti električni automobil u garaži višestambene zgrade, kontaktirali smo TRI ministarstva. Pročitajte njihova objašnjenja! 

Država subvencionira kupnju električnih automobila i to javnim pozivom kojeg objavi Fond za zaštitu okoliša energetsku učinkovitost. Taj se poziv, u pravilu, objavi jednom godišnje. Posljednji je bio početkom travnja 2024. godine, vrijedan 15 milijuna eura. Na taj je poziv stigla čak 2.241 prijava.

Prema posljednjim podacima Centra za vozila hrvatske (CVH) za 2023. godinu, u Hrvatskoj su registrirana 7.032 električna automobila (samo električna, ne hibridi i slično, op.a.). Vrlo vjerojatno će 2024. godina zaključiti s 10.000 električnih automobila na hrvatskim cestama. 

No, postavlja se jedno zanimljivo pitanje - a gdje se električni automobili smiju puniti, odnosno smiju li se puniti u garažama zgrada? 

Treba samo kabel?

Nedavno nam se javila jedna suvlasnica stambene zgrade i pitala - imamo plug-in hibrida koji bismo punili u svojoj garaži. U garaži imamo kontrolno brojilo, no račun za struju dolazi na zgradu. Stoga smo planirali tražiti suglasnost većine suvlasnika (51%) kako bismo mogli na zgradu uplaćivati razliku u potrošnji (prema izračunu na kontrolnom brojilu). No upravitelj nam tvrdi da da trebamo suglasnost 100 % suvlasnika. 

Također, sigurnosti radi, postojeći kabel bismo o svom trošku zamijenili malo debljim kablom, za što su nam rekli da je to mijenjanje stanja u odnosu na projektiranu mrežu pa da nam za to treba i nova uporabna dozvola. Također spominje se i potencijalna potreba za novom policom osiguranja.

Inače, mi auto punimo na sporom punjaču (mjesečno cca 200tinjak kWs, tj 20ak eura) i ne bismo radili nikakvu punionicu ni bilo što slično.

S jedne strane smo dobili poticaje za kupnju vozila (u skladu s politikom poticanja zelene vožnje), a s druge strane smo trenutačno u situaciji da ne postoji način kako možemo u vlastitoj garaži to isto vozilo puniti. 

Zaštita od požara

S obzirom na to da je tema punjenja električnih automobila u garažama višestambenih zgrada sve češće pitanje, odlučili smo kontaktirati Ministarstvo prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine. No, to ministarstvo nije isključivo nadležno za ovu temu nego i Ministarstvo unutarnjih poslova jer oni su "glavni" za zaštitu od požara. Pa smo kontaktirali i njih.

A da stvar bude još zanimljivija, morali smo kontaktirati i Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture jer su oni, pak, nadležni za Zahtjeve za infrastrukturu za punjenje i mjesta za punjenje koji su definirani Uredbom (EU) 2023/1804 o uvođenju infrastrukture za alternativna goriva i Zakonom o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva.

Nećemo kronološki objaviti njihove odgovore, nego odmah "u glavu":

Ako ne postoji infrastruktura za punjenje električnih vozila u garaži višestambene zgrade koja je izvedena u skladu s glavnim projektom, tada se električni automobili ne mogu na propisani način puniti

To je jasan i nedvojben odgovor Ministarstva unutarnjih poslova koji se dalje objašnjava. 

- Požari električnih vozila vremenski traju dulje od požara vozila s unutarnjim sagorijevanjem, stoga treba preispitati projektirane količine raspoložive vode za gašenje. Nadalje, baterija električnog automobila gori mlazno, dugačkim plamenom kroz prostor i stvara značajne količine dima, guste, crne čađe, koja sadrži otrovne tvari, stoga treba preispitati požarno odjeljivanje, udaljenosti između vozila, dostatnost sustava za odvođenje dima i topline (ventilacije) - kažu iz MUP-a. 

S druge strane, požarom oslobođena toplinska energija, objašnjavaju iz MUP-a, u zoni niskog stropa garaže brzo razvija temperature preko 1.000 °C, koje mogu dovesti u pitanje mehaničku otpornost i stabilnost nosivih konstrukcija građevine i destrukcije stropnih instalacija i uređaja građevine pa je nužno preispitati i dostatnost (adekvatnost) protupožarne zaštite (u tim zonama) konstrukcije i instalacija. 

Sunčane elektrane, električna vozila i baterije - Kako spriječiti i ugasiti požar

- Slijedom navedenog, izvedba punionice za električne automobile u podzemnim garažama nije bezopasna, osobito ako se prije navedeno nije uzelo u obzir kod glavnog projekta pa su količine požarne vode, ventilacija, otpornost, odnosno zaštite konstrukcija/instalacije, požarna odjeljivanja i razmaci između vozila, izlazni putevi, sustavi detekcije i gašenja, organizacijske te ostale protupožarne mjere nedostatne - upozoravaju iz MUP-a. 

Stoga je, kažu, izrada Analize postojećeg stanja zgrade s prijedlogom mjera i procjenom investicije, u dijelu – sigurnost u slučaju požara, izuzetno važna. Nju treba izraditi stručna osoba kao što je ovlaštena osoba za izradu Elaborata zaštite od požara, kako bi obradila temeljne zahtjeve sigurnosti u slučaju požara. U nju se trebaju uključiti sve spoznaje o predmetnoj zgradi te koristiti također pravila tehničke prakse - smjernice zemalja iz EU (kao npr. VdS-3885 Električna vozila u podzemnim garažama, VdS-3471 Punionica za električna cestovna vozila). 

Dok smo istraživali ovu temu, zagrebački upravitelj Monel također je tražio odgovore na pitanja o punjenju električnih automobila u garažama zgrada. Prilažemo dopis koji su poslali svojim predstavnicima suvlasnika. 

MUP - Dopis Monelu

Iz navedenog dopisa izdvajamo: 

Bez dozvole upravitelja zgrade ne bi se smjela izvoditi infrastruktura punionice za električne automobile u podzemnim garažama, a isto tako upravitelj bi trebao poduzeti mjere kojima bi provjerio zakonske mogućnosti za odobravanje takvih radova, posebno s aspekta da se izvode nove instalacije, koje same po sebi nisu preveliki problem, već je problem moguća posljedica i odgovornosti za slučaju akcidentnog događaja. 

Pojedine zapadne zemlje, zbog svega navedenog, ne dozvoljavaju punjenje električnih vozila unutar velikih javnih garaža i garažama u zgradama s većim brojem stanara. 

Zbog svega prije navedenog, mišljenje MUP-a je da, gdje god je to moguće, punionice za električne automobile, treba izvoditi izvan građevine na otvorenom prostoru.  

Električni automobili i osiguranje zgrade

S obzirom na navedeni rizik, tražili smo mišljenje Groupama osiguranja o tome mijenja li se što u polici osiguranja zgrade ako se električni automobil puni u garaži. 

- Punjači za električna vozila moraju biti prijavljeni osiguratelju kako dodatni izvor opasnosti te mora biti dostavljena sva potrebna dokumentacija vezano za proizvođača, certificiranje i licence pravne osobe koja je taj punjač ugradila.  Pravna osoba koja navedeno ugrađuje trebala bi imati dostatnu policu profesionalne odgovornosti - kažu iz Groupama osiguranja. Ako je to zadovoljeno tj., da se radi o certificiranim punjačima te pravna osoba koja punjač instalira ima dovoljnu osigurateljnu zaštitu za svoju djelatnost, nema razlike u cijeni police osiguranja zgrade.

- Ako su sve okolnosti, kako je gore navedeno, prije sklapanja police osiguranja prijavljene osiguratelju koji je nakon procjene rizika taj rizik prihvatio u osiguranje, nema razlike je li uzrok požara u EV ili "običnom" vozilu - zaključuju iz Groupama osiguranja.

Zgrada i električni automobil

Propisi kojima se reguliraju tehničke specifikacije za punionice za električne automobile nisu u okviru nadležnosti Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine.

No u kontekstu Zakona o gradnji, regulirane su odredbe Direktive o energetskim svojstvima zgrada (EPBD) koje propisuju obvezu državama članicama da osiguraju postavljanje mjesta za punjenje u smislu Uredbe (EU) 2023/1804 i kanalske infrastrukture, tj. cijevi za električne kabele, za nove zgrade i prilikom značajne obnove postojećih zgrada.

- Direktivom o energetskim svojstvima zgrada i Zakonom o gradnji propisani su zahtjevi za najmanji broj mjesta za punjenje i parkirališnih mjesta za koje je potrebno postaviti kanalsku infrastrukturu (tj. cijevi za električne kabele), no nisu propisani tehnički zahtjevi za to - kažu iz MPGI-ja. 

Električni automobil puni se i na kućnu utičnicu. No, jeste li razmišljali o zakupljenoj snazi zgrade?

Ističu da su Zahtjevi za infrastrukturu za punjenje i mjesta za punjenje definirani Uredbom (EU) 2023/1804 o uvođenju infrastrukture za alternativna goriva i Zakonom o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva, a koji je u nadležnosti Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, dok je za protupožarnu sigurnost nadležan MUP.

Regulativa

Potrebno je naglasiti da je izmjenama Zakona o gradnji s kraja 2019. godine (a što je stupilo na snagu u ožujku 2020. godine) propisano je da se "za nove zgrade i zgrade koje se podvrgavaju značajnoj obnovi, s više od deset parkirališnih mjesta, kada je zgrada stambene namjene, odnosno druge namjene od kojih je jedna stambena, postavlja kanalska infrastruktura, to jest cijevi za električne kabele, za svako parkirališno mjesto kako bi se u kasnijoj fazi omogućilo postavljanje mjesta za punjenje električnih vozila". 

Uslijedile su izmjene Tehničkog propisa o racionalnoj uporabi energije i toplinskoj zaštiti u zgradama 2020. godine u kojemu je propisano da "prije značajne obnove zgrade projektant, prema nadležnosti struke, treba napraviti analizu postojećeg stanja zgrade te dati prikaz mjera za poboljšanje postojećeg stanja cijele zgrade s procjenom investicije po pitanju zdravih unutarnjih klimatskih uvjeta, zaštite od požara i rizika povezanih s djelovanjem potresa, a sažetak analize prikazuje se u glavnom projektu".

- Vezano uz Analizu postojećeg stanja zgrade, Direktivom o energetskim svojstvima zgrada je propisano da države članice potiču, u slučaju zgrada koje se podvrgavaju značajnoj obnovi, visokoučinkovite alternativne sustave, u mjeri u kojoj je to tehnički, funkcionalno i gospodarski izvedivo te uzimaju u obzir pitanja zdravih unutarnjih klimatskih uvjeta, zaštite od požara i rizika povezanih s pojačanom seizmičkom aktivnosti - objašnjavaju iz MPGI-ja.

Ističu da je tehničkim propisom o racionalnoj uporabi energije i toplinskoj zaštiti u zgradama propisano da prije značajne obnove zgrade projektant, prema nadležnosti struke, treba napraviti Analizu postojećeg stanja zgrade te dati prikaz mjera za poboljšanje postojećeg stanja cijele zgrade s procjenom investicije po pitanju zdravih unutarnjih klimatskih uvjeta, zaštite od požara i rizika povezanih s djelovanjem potresa. 

Značajna obnova zgrade je obnova ili rekonstrukcija zgrade gdje se obnovi podvrgava više od 25 posto površine ovojnice zgrade

Kao pomoć projektantima u izradi Analize postojećeg stanja zgrade, MPGI je na svojim internetskim stranicama objavilo Smjernice za izradu analize postojećeg stanja zgrade. 

Stanje elektroinstalacija

Analiza postojećeg stanja zgrade obrađuje sljedeće teme:

  • zdravi unutarnji klimatski uvjeti
  • mehanička otpornost i stabilnost
  • sigurnost u slučaju požara

U okviru Analize postojećeg stanja zgrade u dijelu sigurnost u slučaju požara, projektant među ostalim analizira i ocjenjuje stanje elektroinstalacija u odnosu na sigurnost u slučaju od požara.

- U ocjeni elektroinstalacija potrebno je obratiti pozornost na stanje tih instalacija koje mogu biti uzrok požara ili imati utjecaj na njegovo širenje. U tom smislu treba se oslanjati na rezultate ispitivanja instalacija koje je korisnik obvezan provoditi u skladu sa zakonom. U slučaju da su elektroinstalacije dio sustava zaštite od požara potrebno je utvrditi jesu li funkcionalnost i ispravnost tih sustava ispitani u skladu sa zakonskim obvezama - objašnjavaju iz MPGI-ja. 

U prijedlogu mjera treba se, kažu, usmjeriti na

  • mjere koje se procjenjuju kao hitne u pogledu zaštite od požara kao i
  • mjere za povećanje zaštite tih instalacija na putovima evakuacije (npr. oblaganje tih instalacija negorivim i/ili vatrootpornim pločama, uvođenje sustava dojave u evakuacijske putove i sl.) te
  • dovođenje u funkciju sustava koji su već izvedeni, ali nisu iz nekih razloga funkcionalni. 

Mjere moraju biti realno provedive (npr. ne može se zahtijevati rekonstrukcije cijele instalacije).

Javno dostupno punionice

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture osigurava pružanje usluge punjenja na javno dostupnim punionicama u skladu s EU zakonodavstvom, i to prvenstveno Uredbom (EU) 2023/1804 Europskog Parlamenta i Vijeća o uvođenju infrastrukture za alternativna goriva.

- Javno dostupne punionice između ostalog trebaju biti dostupne svim korisnicima na jednak način, omogućiti ad hoc punjenje bez pretplate te osigurati transparentnost prikaza cijena usluga punjenja. Instalacije elektroenergetske opreme u objektima reguliraju se propisima u području gradnje te propisima o stavljanju opreme (punjača) na tržište i postavljanju istih - poručuju iz ovog ministarstva. 

Javno dostupna mjesta za punjenje ili opskrbu gorivom uključuju, na primjer, mjesta za punjenje ili opskrbu gorivom u privatnom vlasništvu koja su dostupna javnosti i koja se nalaze na posjedu u javnom ili privatnom vlasništvu, kao što su javna parkirališta ili parkirališta supermarketa.

Mjesto za punjenje ili opskrbu gorivom koje se nalazi na posjedu u privatnom vlasništvu koji je dostupan javnosti trebalo bi smatrati javno dostupnim čak i kada je pristup ograničen na određenu opću skupinu korisnika, na primjer na klijente. Mjesta za punjenje ili opskrbu gorivom za programe zajedničkog korištenja automobila trebala bi se smatrati javno dostupnima samo ako izričito omogućuju pristup korisnicima koji su treće strane.

- Mjesta za punjenje ili opskrbu gorivom koja se nalaze na posjedu u privatnom vlasništvu kojem je pristup ograničen na ograničenu i točno utvrđenu skupinu osoba, kao što su parkirališna mjesta u uredskim zgradama kojima mogu pristupiti samo zaposlenici ili ovlaštene osobe, ne bi se trebala smatrati javno dostupnim mjestima za punjenje ili opskrbu gorivom - kažu iz ovog ministarstva. 

Postavljanje opreme za punjenje za privatne svrhe nije regulirano posebnim propisima. Postavljena oprema treba biti u skladu s važećim EUZ/HR normama i propisima prema kojima se ugrađuje elektroenergetska oprema.

Što napraviti?

Ponavljamo stav MUP-a: Ako ne postoji infrastruktura za punjenje električnih vozila u garaži višestambene zgrade koja je izvedena u skladu s glavnim projektom, tada se električni automobili ne mogu na propisani način puniti!

Punjenje električnih automobila u garažama starih zgrada, odnosno zgrada koje po propisima nemaju obvezu (prilikom gradnje ili značajne obnove) ugraditi instalacije za punjenje, nažalost nije jednostavno. Suvlasnica s početka teksta s pravom pita koje su opcije jer nije dovoljno samo "provući kabel" i krenuti s punjenjem. Odgovori triju ministarstava, pogotovo MUP-a koje je nadležno za zaštitu od požara, jasno napominju da je potrebno napraviti nekoliko predradnji:

  • izraditi procjenu stanja i analizu električnih instalacija u zgradi (kabeli i osigurači)
  • kolika je zakupljena snaga zgrade (koliko zgrada može trošiti struje da ne dođe do pada napona)
    • ima li zgrada sklopni uređaj - uređaj koji ograničava snagu (ne ograničava količinu struje koju trošite)
  • provjeriti trenutačnu policu osiguranja zgrade u dijelu osiguranja od rizika od požara 
    • police osiguranja električnih automobila (u pravilu) imaju pokrivenu zaštitu od rizika od požara
  • provjeriti s projektantom mijenja li se uporabna dozvola zgrade zbog promjena na električnim instalacijama
  • tražiti dozvolu suvlasnika (ako se koristi zajednička instalacija). Ovaj dio je "škakljiv" jer nije propisano kojom većinom bi se donijela ova odluka (u pravilu bi bilo dovoljno tzv.51 posto, ali odluka bi trebala biti sastavni dio Međuvlasničkog ugovora u kojem stoji da svaki suvlasnik pod jasnim i propisanim uvjetima o svome trošku to smije napraviti). 

Mišljenje MUP-a:
Bez dozvole upravitelja zgrade ne bi se smjela izvoditi infrastruktura punionice za električne automobile u podzemnim garažama, a isto tako upravitelj bi trebao poduzeti mjere kojima bi provjerio zakonske mogućnosti za odobravanje takvih radova, posebno s aspekta da se izvode nove instalacije, koje same po sebi nisu preveliki problem, već je problem moguća posljedica i odgovornosti za slučaju akcidentnog događaja.
Gdje god je to moguće, punionice za električne automobile, treba izvoditi izvan građevine na otvorenom prostoru. 

Iako se zapravo pitanje punjenja električnog automobila može smatrati "običnim", možda i bezazlenim, čini se da to nije tako.  

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na ZGRADOnačelnik.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.

Ako ne znate kako riješiti problem u zgradi, potrebna vam je pomoć ili pak samo želite motivirati i educirati susjede, proučite naše savjetodavne i druge usluge te nam se slobodno javite mailom za daljnje dogovore.

TREBAM SAVJET