strani radnik
Izvor: senivpetro / Freepik
ZGRADOnačelnik.hr
PROBLEM?

PRAVILA IGRE - (Strani) radnici u stanovima

U posljednje vrijeme sve češće se šire snimke i tekstovi u kojima se stanovi iznajmljuju radnicima i gdje se 15 i više osoba 'trpa' u male prostore. Ostali suvlasnici ne znaju što činiti i ne znaju je li ovakav način uopće zakonit i što zapravo oni mogu napraviti. ZGRADOnačelnik.hr nudi jedno od rješenja. 

Trenutna zakonska rješenja ne nude puno opcija suvlasnicima kada se nađu u problemima ili u izazovnim situacijama. Od ordinacija opće medicine u stanovima, ureda, raznih djelatnosti do najma. 

Posljednji izazov za suvlasnike je smještaj radnika. Nije važno jesu li strani ili domaći, važno je da se u jednome stanu u jednoj zgradi odjednom nađe više desetaka osoba koje do tada tu nisu živjeli. 

Takve primjere nedavno su objavili portali:

Problem

Javio nam se jedan predstavnik suvlasnika koji kaže da je vlasnik stana na zadnjem katu stan iznajmio svoj kćeri koja ima tvrtku za uvoz stranih radnika. U stanu od 75 metara četvornih trenutno boravi 8 do 12 ljudi u katastrofalnim higijenskim uvjetima, kaže taj predstavnik.

Pošto to traje već godinu dana, javili su im se drugi problemi. Prvi problem je, kažu, način na koji peru sanitarni čvor, a to je bacanje kante vode po podu. Kako zgrada ima vertikale od grijanja, jasno je da ta voda curi sve do četvrtog kata ispod.

- No naš najveći problem su žohari koji su nam se nakotili otkad su ti radnici došli. Imamo izjavu tvrtke koja se bavi dezinsekcijom da je stanje visoke infestacije u njihovom stanu te smo primorani redovito špricati njihov stan, susjedne stanove, a i zajedničke prostorije - kaže ovaj predstavnik suvlasnika ističući da ne mogu učiniti ništa nego držati razinu žohara na koliko-toliko prihvatljivoj razini (ako postoji prihvatljivo).

Također vlasnici ne žele sami ugovoriti dezinsekciju. Ovaj predstavnik obratio se Državnom inspektoratu, Zavodu Andrija Štampar i policiji i svi mu kažu da jedino može pokrenuti privatnu tužbu.

Ako navedene institucije ne mogu, ne žele, ne znaju što treba napraviti, onda su suvlasnici ti koji mogu nešto pokušati napraviti. 

Kako bismo ovu tematiku razriješili, nudimo nekoliko rješenja. 

Ako ne znate kako riješiti problem u zgradi, potrebna vam je pomoć ili pak samo želite motivirati i educirati susjede, proučite naše savjetodavne i druge usluge te nam se slobodno javite mailom za daljnje dogovore.

TREBAM SAVJET

MOGUĆNOSTI

  • 'Susjedska tužba'

Odvjetnici ureda Porobija&Špoljarić kažu da je tužba je jedno od rješenja, i to 'SUSJEDSKA TUŽBA' (točan naziv je - Tužba radi zabrane imisija). Jednostavno rečeno, suvlasnik koji se nalazi odmah pored problematičnog stana podiže tužbu jer on trpi to što mu, primjerice, vlaga stvara probleme, ima oštećenje zidova ili je riječ o buci, i tom tužbom traži da se oštećeno popravi te da se poduzmu radnje da se prestane s potencijalnim budućim oštećenjima. Da, čim se spomene riječ tužba, svima je jasno što to znači. 

  • Vodoopskrba - prijava broja ukućana

Možda zvuči čak i zločesto, ali zapravo nije. Ako zgrada u kojoj je stan u kojemu se nalazi veliki broj ljudi, neka predstavnik suvlasnika prijavi određeni broj osoba u tom kućanstvu (ako zgrada ima zajedničko brojilo za vodu). U ovom konkretnom slučaju s početka teksta, predstavnik suvlasnika može prijaviti 12 osoba u tom kućanstvu. 

Ako suvlasnik stana u kojemu se nalazi veliki broj osoba tvrdi da to nije točno, predstavnik može zatražiti da taj suvlasnik dokaže koliko ih je uistinu, a to znači dostaviti prijave boravišta tih radnika. Ako suvlasnik iznajmljenog stana to ne učini, ostaje onaj broj koji je predstavnik suvlasnika prijavio, a predstavnik suvlasnika može pozvati policiju jer se u stanu u toj zgradi nalaze ljudi koji tu nisu legalno (u slučaju stranih radnika - ilegalni migranti). Policija je dužna postupiti po prijavi, a suvlasnik kojeg se prijavljuje mora dokazati da to nisu 'ilegalci'. 

  • Izvod iz MUP-a

Predstavnik suvlasnika ima pravo iz nadležne policijske postaje zatražiti uvid u to koliko je i koje točno osobe imaju prijavljeno boravište i prebivalište na toj konkretnoj adresi. To predstavniku suvlasnika, a u konačnici i svim suvlasnicima, omogućuje znati tko živi u njihovoj zgradi, odnosno tko je sve prijavljen. Temeljem tog dokumenta, predstavnik suvlasnika može podnijeti prijavu policiji za osobe koje se ilegalno nalaze u zgradi.

  • Izmjene Međuvlasničkog ugovora

Ovakav potez nije jednostavan jer zahtjeva potpise natpolovične većine suvlasničkih udjela. Ako u konkretnoj zgradi ima puno suvlasnika, ovaj postupak neće biti brz ni lak. No, ako je problem uistinu velik, suvlasnici ga mogu brzo implementirati. 

Ključno je naglasiti da svaki ugovor koji netko potpiše u Hrvatskoj ne smije biti u suprotnosti s propisima, ne smije biti diskriminatoran niti isključivati bilo čija prava. 

No, ako prava jednoga uzrokuju štetu drugome, tada se moraju drugačije definirati pravila igre. Zato postoji mogućnost da suvlasnici među sobom dogovore kako žele da se odvijaju pravila u njihovoj zgradi. 

Ta pravila, a tiče se određivanja iznosa pričuve, mogu odrediti na ovaj način: 

  • odrediti iznos pričuve s koeficijentima. Primjerice: 
    • koeficijent 1,00 za suvlasnika 
    • koeficijenti viši od 1,00 primjenjuju se na one koji u stanovima imaju komercijalnu djelatnost:  
      • koeficijent 1,20 (ili više) za suvlasnika koji svoj stan daje u dugoročni najam ili ima prijavljenu komercijalnu djelatnost temeljem pravilnika koji dozvoljava određene djelatnosti u stambenim prostorima 
      • koeficijent 2,00 za suvlasnika koji svoji stan daje u kratkoročni najam
      • koeficijent 3,00 za suvlasnika koji svoj stan daje u najam za djelatnost iz medicinskog područja 
    • koeficijent 5,00 ili 10,00 za sve suvlasnike u čijim se stanovima nalazi više od 9 osoba

Naime, Pravilnik minimalnih tehničkih uvjeta za projektiranje i gradnju stanova iz Programa društveno poticane stanogradnje, koji nije vezan za ovu tematiku, može poslužiti kao podloga. Točnije, riječ je o pravilniku koji određuje pravila igre prilikom kupnje POS-ovih stanova. U tom pravilniku definira se koliko osoba može kupiti POS-ov stan određene veličine. Tako jedna osoba može kupiti stan od najviše 38 metara četvornih, a devet ljudi može živjeti u stanu od 112 metara četvornih. Ponavljamo, navedeni pravilnik ne tiče se ove tematike, no može poslužiti kao smjer.

Isto tako, smještaj stranih radnika još uvijek nije zakonski reguliran, ali predviđa se da će se urediti stupanjem na snagu novog Zakona o strancima. Napominjemo, pravilnik koji sada spominjemo služi isključivo kao smjer ili inspiracija za djelovanje (naime, nije osnova za tužbu). Pravilnik naime, nema sankcija ako se prekrši. Dakle, smještaj stranih sezonaca reguliran je Pravilnikom o boravku državljana trećih zemalja u Republici Hrvatskoj, stoji u tekstu Jutarnjeg lista

Taj pravilnik kaže da u prostoru može boraviti najviše šest sezonskih radnika, oprema i uređaji ne smiju biti dotrajali ni oštećeni, visina od poda do stropa mora omogućiti nesmetano kretanje te muške i ženske spavaonice moraju biti odvojene, osim ako se radi o članovima obitelji.

Nadalje je objašnjeno kako najmanja površina za jednu osobu iznosi 14 četvornih metara, za dvije 20, za tri 26, za četiri 32, za pet 38 i za šest 44 četvorna metra.

Dokle god tijela javne vlasti jasno ne reguliraju ne samo smještaj radnika u zgradama, nego i jasnija pravila, prava i obaveze u zgradama, ovakvi slučajevi bit će sve češći i češći. 

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na ZGRADOnačelnik.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.

Kada vam je potreban savjet, informacija vezana uz vašu nekretninu, neka vam ZGRADOnačelnik.hr bude centralna točka.

Ako vam treba dnevni podsjetnik na prava i obveze suvlasnika u zgradi pratite nas na društvenim mrežama - Facebooku i LinkedInu. Također poslušajte i pogledajte zanimljivosti koje smo vam pripremili na našem YouTube kanalu i u emisiji ZGRADOnačelnik. A svakako se prijavite i na mjesečni newsletter.

Ako ste pak predstavnik suvlasnika ili želite znati kako vaš predstavnik suvlasnika treba raditi i što treba znati te postaviti upit i dobiti raznovrsne odgovore članova grupe, uključite se u Facebook grupu PREDSTAVNICI SUVLASNIKA.

A kada vam je uistinu potrebna pomoć i ne znate kako dalje, obratite nam se za SAVJET i proučite naše usluge.