kontejneri
Izvor: zgradonačelnik.hr
ZGRADOnačelnik.hr
STIŽE POSKUPLJENJE

Gradske čistoće diljem Hrvatske pripremaju nove cijene za odvoz smeća

'Zanimljivo je da kutija cigareta košta 25 kuna i nema polemike u javnosti (a puši se naveliko), mjesečno se plaća 300 - 400  kuna za telefoniju i Internet pa nema polemike u javnosti, za 1 litru Jegera ne pitate koliko košta ili pak za pivo…to su ipak neophodne potrebe dok je smeće ipak smeće. Ovo su nam poručili iz varaždinske Čistoće. 

Komunalne tvrtke diljem Hrvatske, točnije rečeno gradske čistoće, izrađuju nove cjenike za odvoz otpada. Za zgradonačelnik.hr je to potvrdilo nekoliko gradskih čistoća. Međutim, još uvijek ne znaju kada će se ti cjenici početi primjenjivati. 

Naime, 'Uredba o izmjenama i dopunama Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom (NN 84/19) na ocjeni je zakonitosti pred Ustavnim sudom RH, a Ustavni je sud privremeno obustavio izvršenje svih općih i pojedinačnih akata i radnji koje se poduzimaju na temelju članaka 2., 3., 5. i 8. iste Uredbe, kao i na činjenicu kako je u proceduri donošenje novog Zakona o održivom gospodarenju otpadom' – objašnjavaju nam iz šibenske tvrtke Zeleni grad Šibenik d.o.o. koja je davatelj usluge prikupljanja otpada u tome gradu.

- Planiramo izraditi nove cjenike, ali za sada nemamo konkretno određeno vrijeme kada ćemo ih izraditi. Potreba za izradom novih cjenika svakako postoji, no zbog ustavnog postupka glede ustavnosti i zakonitosti Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom, postoji dilema o zakonitosti načina određivanja cijene te dok se ta dilema ne riješi upitno je kako napraviti nove cjenike – poručuje Snježana Tkalčec Avirović, mag.iur., rukovoditelj zajedničkih poslova čakovečkog GKP Čakoma.

Za razliku od Čakovca, u Karlovcu su već prionuli na posao.

- Novi cjenik je u izradi, a o tome kakav će u konačnici biti i kad će stupiti na snagu ovisi o odluci Ustavnog suda – poručuju nam.

Hrvoje Simoni, dipl.iur. direktor Sektora općih, pravnih i kadrovskih poslova zadarske Čistoće kaže da još nisu izradili nove cjenike, važeći cjenik usluga je u primjeni od 1. siječnja 2019. godine.

- Cjenici se usklađuju sukladno zakonskim promjenama i/ili povećanjem/smanjenjem troškova javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada – kaže Simoni.

No, za razliku od spomenutih gradskih poduzeća, Slavonski brod već je spreman s novim cijenama.

Krešimir Tomac, rukovoditelj RJ Zajedničke službe TD Komunalac  kaže da je novi cjenik za uslugu odvoza otpada izrađen.

- No s obzirom na suspenziju primjene Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom novi cjenik nije stavljen u primjenu, tako da je u primjeni Cjenik donesen prije stupanja na snagu Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom. Primjena novog cjenika ovisit će o odluci Ustavnog suda vezano uz zakonitost Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom – kaže Tomac.

Naime, mjesečna cijena odvoza miješanog komunalnog otpada za kućanstvo u individualnom stanovanju iznosi 45,57 kuna, a u višestambenom stanovanju 43,80 kuna.

- Stupanjem na snagu novog cjenika očekuje se povećanje cijena do maksimalno 20 posto. I to zbog obveza odvoza i deponiranja miješanog komunalnog otpada na Centar za gospodarenje otpadom Šagulje – poručuje Tomac.

Iz varaždinske Čistoće poručuju kako bi vjerojatno i troškovi poslovanja javnih komunalnih tvrtki bili manji kada bi se otpad, kao i prije, odlagao samo u jednu posudu – bez razdvajanja i odvozio na neko odlagalište koje bi imalo beskonačne kapacitete (rupa bez dna i opasnosti za okoliš - vulkan).

- I davateljima javnih usluga bilo bi sve jednostavnije, ne bi morali zasebno dolaziti po papir, plastiku, staklo, metale, tekstil, biootpad…bio bi potreban manji broj kamiona, radnika…idealno. Pogledajte samo na našoj stranici kako izgleda raspored odvoza otpada. Ali, neke Direktive iz EU koje smo prihvatili i po njima dužni postupati govore da se otpad mora na mjestu nastanka razdvajati, građani moraju sortirati i u konačnici sve mora rezultirati smanjenim količinama miješanog komunalnog otpada (u crnoj kanti). NISU TO IZMISLILI DAVATELJI JAVNIH USLUGA!!! – jasno kažu iz Službe za korisnike varaždinske Čistoće.

Ističu kako otpada u crnoj kanti nema manje kako bi trebalo biti. Dakle, građani ne razvrstavaju.

- Zašto? Pa vjerojatno misle da ako razvrstavaju onda bi morali manje platiti i kako sad može biti veća cijena nego prije. Napominjemo da SMEĆE NIJE ROBA, smeće ugrožava okoliš i naše zdravlje i zbog toga treba odgovorno postupati s njim…koja je cijena prihvatljiva za okoliš….kad nam počne priroda slati račune hoćemo li onda imati novca da ih sve podmirimo, a i sami smo danas počeli biti svjedoci koliki će ti računi iznositi…nema te cijene niti ćemo ikada više moći platiti čist zrak i zdravu vodu…šetati ćemo pod maskama i piti desaliniziranu vodu upitne kakvoće - zanimljivo odgovaraju iz te tvrtke.

Ističu da današnja situacija za daljnje postupanje s reciklabilnim otpadom (papir, plastika, biootpad, metali, tekstil, staklo, glomazni otpad) u konačnici građane više košta nego onog otpada u crnoj kanti.

- Da, na žalost takva je danas situacija, a bit će još gora jer čovjek je jedino biće na planeti koje proizvodi otpad. Sa stanovišta davatelja javnih usluga postavljamo pitanje: KAKO MI NA TO MOŽEMO UTJECATI? Tko bi po vama trebao te troškove podmiriti? Odakle sredstva davateljima javnih usluga ako ne iz cijene javnih usluga, a koju cijenu plaćaju korisnici. Kako bi mi mogli znati koja bi cijena usluge uskoro trebala iznositi? Iznosit će onoliko koliko treba davatelju javnih usluga da svoje poslovanje za 313 dana u godini osigura na siguran, postojan i kvalitetan način, a to zasigurno neće moći ostvariti ako to poslovanje neće biti ekonomski održivo – kažu.

Napominju da ako je trošak nečega (hipotetski) 80,00 kuna onda i cijena mora biti 80,00 kuna, a iznos podmiruju korisnici u cijelosti ili ako ne u cijelosti onda neku razliku do punog iznosa mora netko platiti (država, JLS, županija, Europa….).

- Trošak je 80,00 kuna i ne može biti drugačije…ako vi znate da može molim recite, nemojte skrivati. To je ekonomski održivo poslovanje. Ako želite 60,00 kuna onda se nešto u poslovanju mora promijeniti kako bi troškovi bili manji - obrazložili su iz varaždinske Čistoće.

- Postoje fiksni troškovi na koje ne možete utjecati (npr. cijena otpada, gorivo, energenti…) i varijabilni na koje možete utjecati (npr. plaće radnika, broj odvoza, broj radnika…). Ovo s plaćama je simpatično - smanjite plaće za 30 posto pa više nemate niti jednog radnika ili ih počnete uvoziti iz Nepala. Dakle, ako ste primijetili sve je to vezano jedno uz drugo, a ne možete biti pošteni i j*****. U konačnici i ljudi koji rade u komunalnim društvima su korisnici i oni plaćaju račune  – kažu iz varaždinske čistoće i zaključuju - Zahvaljujemo na Vašem obraćanju i upitu, ali iako razumijemo problematiku jer smo i sami korisnici teško je s naše strane objektivno raspravljati u ovom konkretnom slučaju. U konačnici uvijek možete optužiti svoje komunalno poduzeće da vas pljačka i krade…mi doživjeli…neprocjenjivo…!