- PLAN 2025. - Stiže i Zakon o priuštivom stanovanju
- Vukovar sufinancira energetsku obnovu obiteljskih kuća
- Kako funkcioniraju stambene zadruge u Europi
- Zagreb financira uređenje i ozelenjavanje dvorišta
- VIDEO - Ključne promjene u zgradama od iduće godine
- TIPS&TRICKS - Ključni savjeti za energetsku obnovu javnih zgrada
- Kako je projekt gradske knjižnice na Hvaru postao primjer održivosti
- Prijedlozi ZGRADOnačelnika u javnom savjetovanju
- Formiran je Registar stanova u privatnom vlasništvu
- Lepoglava pomaže u rješavanju stambenog pitanja mladim obiteljima
Još sredinom 2021. godine donesen je Višegodišnji program katastarskih izmjera građevinskih područja za razdoblje 2021. – 2030.. Cilj tog više od TRI MILIJARDE KUNA (400 milijuna eura) vrijednog projekta je dovesti karastar i zemljišne knjige u red.
Do 2030. godine bi zemljišne knjige i katastar trebali biti 'riješeni', odnosno ovim Višegodišnjim programom, određuju se područja na kojima će se provesti katastarska izmjera, poslovi i zadaci katastra nekretnina te obnove odnosno osnivanja zemljišnih knjiga, način i rokovi njihovog izvršenja, nositelji i sudionici izvršenja, načini njihovog financiranja te druga pitanja važna za provedbu Programa.
Osnovni cilj Programa je osnivanje katastarskog operata katastra nekretnina i obnova odnosno osnivanje zemljišnih knjiga temeljem provedenih katastarskih izmjera za nekretnine u građevinskim područjima u Republici Hrvatskoj.
Nositelj programa je Državna geodetska uprava.
Glavna aktivnost je obnova katastra i zemljišne knjige za 600.000 ha zemljišta i nekretnina u građevinskim područjima, područjima oko građevinskih područja te drugim područjima u Hrvatskoj koja su značajna za razvoj gradova i općina, županija i države.
Provođenjem aktivnosti država može, kako piše u programu, očekivati povrat uloženih sredstava kroz čitav niz pozitivnih učinaka s obzirom da će se provođenjem aktivnosti iz Programa utjecati na:
- jačanje konkurentnosti gospodarstva
- unapređenje poslovnog okruženja
- rast investicija
- poboljšanje upravljanja i raspolaganja državnom imovinom
- unapređenje javne uprave
- poboljšanje učinkovitosti pravosudnog sustava
Zašto se ovo radi?
Republika Hrvatska je od svog osamostaljenja suočena s velikim izazovom ažuriranja i usklađivanja podataka katastra i zemljišne knjige. Za veliki broj nekretnina postojeće informacije u katastru i zemljišnim knjigama međusobno se razlikuju i često ne odgovaraju stvarnom stanju.
Osnovni razlog tome je povijesno nasljeđe iz vremena socijalizma kada su se promjene na nekretninama evidentirale samo u katastru, zbog njegovog poreznog karaktera ili se uopće nisu evidentirale, ali i zbog nebrige vlasnika nekretnina u odnosu na njihovu obvezu prijave promjene na nekretninama i evidentiranje tih promjena u katastru i zemljišnoj knjizi.
Država u to vrijeme nije vodila računa o stanju registara i o točnosti i pouzdanosti upisa u državnim registrima iako je i tada kao i sada nadležnost za uspostavu i vođenje službene evidencije o nekretninama bila na strani države.
Takvo stanje registara sprječava ili usporava pravni promet nekretninama kao i druge transakcije i time uzrokuje dodatne troškove svim sudionicima u tržištu nekretnina, prepreka je pravnoj sigurnosti u prometu nekretninama i gospodarskom razvoju u cjelini. Nedostatak ažurnih evidencija o nekretninama također predstavlja veliki problem za planiranje i prostorni razvoj, planiranje i izvedbu infrastrukturnih projekata te za poljoprivredu i zaštitu okoliša, provedbu strateških investicija, projekta financiranih iz fondova Europske unije, dodjelu koncesija i drugih projekata ili provedbu postupaka lokalnog, regionalnog i državnog značaja.
Tržište nekretninama bi u širem smislu moglo djelovati na zadovoljavajući način i na temelju sporadične uknjižbe (pojedinačnim postupcima na zahtjev stranaka), ali usklađivanje registara sa situacijom na terenu na taj način bi trajalo više desetljeća. Problem dugotrajnih i skupih pojedinačnih postupaka osobito utječe na provođenje velikih kapitalnih i infrastrukturnih projekata za čije ulaganje postoje interesi kako domaćih tako i stranih investitora i takvi projekti uglavnom uključuju velike površine zemljišta i veliki broj nekretnina u vlasništvu različitih vlasnika.
U uvjetima neusklađenog stanja podataka između katastra i zemljišne knjige i stvarnog stanja na terenu, pokretanje i dovršenje tih projekata je ponekad nemoguće realizirati, ili je realizacija bitno sporija i skuplja. Odgovornost za stanje registara i procesa za ažuriranje registara o nekretninama kako u pojedinačnim tako i u sustavnim (programiranim) postupcima je na strani države.
Građani i pravne osobe, investitori i vlasnici nekretnina, javnopravna tijela koja u svom radu koriste podatke o nekretninama od službene evidencije očekuju jamstvo za upise i pravnu sigurnost upisa te brzu uslugu i potpunu pokrivenost ažurnim podacima.
Državna geodetska uprava je kroz godišnje programe državne izmjere i katastra nekretnina provodila aktivnosti na sustavnoj obnovi evidencija u okviru kojih je obuhvaćeno više od 450.000 ha. U posljednje četiri godine Državna geodetska uprava je zaprimila iskaze interesa od 350 jedinica lokalne samouprave za pokretanjem novih katastarskih izmjera obzirom da je sređeno katastarsko i zemljišnoknjižno stanje preduvjet za pokretanje bilo kakvih razvojnih projekata u tim sredinama. Interes prelazi zacrtane programske i proračunske planove i iziskuje pojačan angažman države kroz osiguravanje financijskih sredstava.
Kako funkcionira program?
Osnovni cilj je osnivanje katastarskog operata katastra nekretnina i obnova odnosno osnivanje zemljišnih knjiga temeljem provedenih katastarskih izmjera za nekretnine u građevinskim područjima u Republici Hrvatskoj.
Izvršenje Programa ostvarit će se provedbom četiri potprograma koji predstavljaju zaokružene organizacijske i financijske cjeline i to:
- Potprogram A) - Obnova katastra i zemljišnih knjiga za građevinska područja u Republici Hrvatskoj
- Potprogram B) - Dovršetak započetih postupaka obnove katastra i zemljišnih knjiga
- Potprogram C) - Usklađivanje područja i granica katastarskih općina
- Potprogram D) - Osiguravanje funkcioniranja integriranih informacijskih sustava u funkciji politike upravljanja prostorom Republike Hrvatske
Potprogram A) Obnova katastra i zemljišnih knjiga za građevinska područja:
- Provođenje kampanje informiranja javnosti o aktivnostima iz Programa, edukacija zajedničkih geodetskih ureda odnosno pravnih osoba koje obavljaju aktivnosti iz Programa, priprema projektne dokumentacije za pokretanje nabave za katastarske izmjere i tehnički nadzor nad provođenjem katastarskih izmjera.
- Ugovaranje i provođenje katastarskih izmjera, ugovaranje i provođenje tehničkog nadzora nad provođenjem katastarskih izmjera te provođenje postupaka obnove katastra i zemljišnih knjiga za 600.000 ha zemljišta u građevinskim područjima i u područjima oko građevinskih područja koja su značajna za razvoj jedinica lokalne i regionalne samouprave i države.
Potprogram B) Dovršetak započetih postupaka obnove katastra i zemljišnih knjiga:
- Dovršenje postupaka obnove katastra i zemljišnih knjiga za 95 katastarskih općina za koje su ti postupci već započeli
- Započinjanje i dovršenje postupaka obnove katastra i zemljišnih knjiga za 82 katastarske općine za koje je ovjeren elaborat katastarske izmjere
- Dovršenje katastarskih izmjera te započinjanje i dovršenje postupaka obnove katastra i zemljišnih knjiga za 13 katastarskih općina za koje je katastarska izmjera u tijeku.
Potprogram C) Usklađivanje područja i granica katastarskih općina:
Obuhvaća definiranje područja, obavljanje geodetsko katastarskih usluga i provođenje promjena za usklađivanje područja i granica katastarskih općina u katastru i zemljišnoj knjizi.
Potprogram D) Osiguravanje funkcioniranja integriranih informacijskih sustava u funkciji politike upravljanja prostorom:
Obuhvaća održavanje i nadogradnju integriranih informacijskih sustava za podršku prikupljanju, vođenju, održavanju i dijeljenju prostornih podataka i informacija.
Provjerite rokove provredbe ovoga programa.
Otkud novac?
Sredstva za provedbu Programa indikativno se mogu osigurati iz operativnih programa koji će se financirati iz sredstava Europske unije, ne prejudicirajući sadržaj i prioritete koji će se u konačnici odobriti za financiranje iz fondova Europske unije te iz državnog proračuna i iz drugih izvora.
Sredstva potrebna za provedbu ovoga Programa za razdoblje 2021. – 2030. iznose 3.025.000.000,00 kuna (401 milijun eura)
Iz državnog proračuna na pozicijama Državne geodetske uprave za razdoblje 2021. – 2023. osigurat će se sukladno propisima o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske 156.000.000,00 kuna (20,7 milijuna eura)
Iz drugih izvora financiranja, pored navedenih sredstava iz državnog proračuna, za razdoblje 2021. – 2030. očekuje se da će se osigurati 2.869.000.000,00 kuna (381 milijun eura).
Provedbom navedenoh aktivnosti osigurat će se ažurni podaci o nekretninama u građevinskim područjima u Republici Hrvatskoj i područjima oko građevinskih područja koji su važni za razvoj gradova i općina, županija i države te u kojima se obavlja više od 80 posto gospodarskih aktivnosti, a koji su neophodni za nesmetan promet nekretninama, prostorno planiranje i gradnju, za poslove zaštite prirode i okoliša, održiv razvoj.
Distribucija podataka o nekretninama kroz mrežne servise omogućiti će građanima, javnom i privatnom sektoru dostupnost podataka u realnom vremenu, ali i doprinijeti razvoju poduzetništva i javne uprave koji će koristiti podatke o nekretninama dostupne digitalnim putem.
Inače, već se u nekoliko gradova i općina u Hrvatskoj provodi ovaj program. A Grad Karlovac i Karlovačka županija su među prvim područjima u Hrvatskoj na kojima je započela katastarska izmjera.
Ne zaboravite se prijaviti i na newsletter ZGRADOnačelnik.hr-a kako bismo vas povremeno obavještavali o različitim događanjima koje organiziramo kao i drugim korisnim savjetima i informacijama povezanima s pravima i obvezama (su)vlasnika zgrada i kuća i lakšeg upravljanja i održavanja nekretnina.
Kada vam je potreban savjet, informacija vezana uz vašu nekretninu, neka vam ZGRADOnačelnik.hr bude centralna točka.
Ako vam treba dnevni podsjetnik na prava i obveze suvlasnika u zgradi pratite nas na društvenim mrežama - Facebooku i LinkedInu. Također poslušajte i pogledajte zanimljivosti koje smo vam pripremili na našem YouTube kanalu i u emisiji ZGRADOnačelnik. A svakako se prijavite i na mjesečni newsletter.
Ako ste pak predstavnik suvlasnika ili želite znati kako vaš predstavnik suvlasnika treba raditi i što treba znati te postaviti upit i dobiti raznovrsne odgovore članova grupe, uključite se u Facebook grupu PREDSTAVNICI SUVLASNIKA.
A kada vam je uistinu potrebna pomoć i ne znate kako dalje, obratite nam se za SAVJET i proučite naše usluge.
- KORISNI KONTAKTI
Problemi u i oko vašeg doma - kome ih prijaviti
- EU FIRE SAFETY DAY 2023
Fotonaponski paneli na krovovima - kako smanjiti mogućnost izbijanja požara
- KONFERENCIJE, RADIONICE, EDUKACIJE...
Događanja vezana uz vaš dom i nekretnine - studeni/prosinac 2024.