izmjene zakona
Izvor: kues1 / Freepik
ZGRADOnačelnik.hr
REGULATIVA

PLAN 2025. - Stiže i Zakon o priuštivom stanovanju

Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine u javno savjetovanje "pustilo" je plan zakonskih izmjena u 2025. godini, a Vlada RH je taj plan odobrila 9. siječnja. Nekoliko se zakona mijenja, a neki se i donose. Fokus je na priuštivom stanovanju! TEKST JE AŽURIRAN 9.1.2025. 

Ministarstvo planira mijenjati PET postojećih zakona i donijeti ŠEST novih. 

  • Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima
  • Zakon izmjenama i dopunama Zakona o društveno poticanoj stanogradnji
  • Zakon o izmjenama Zakona o komori arhitekata i komorama inženjera u graditeljstvu i prostornom uređenju
  • Zakon o izmjenama Zakona o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje
  • Zakon o izmjenama Zakona o građevnim proizvodima 
  • Zakon o najmu stanova
  • Zakon o grobljima
  • Zakon o priuštivom stanovanju
  • Zakon o gradnji
  • Zakon o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu (EU)
  • Zakon o prostornom uređenju (RM)

RASPORED PO TROMJESEČJIMA

PRVO tromjesečje

 - Zakon o grobljima

 - Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o društveno poticanoj stanogradnji

TREĆE tromjesečje

 - Zakon o najmu stanova

 - Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima

 - Zakon o izmjenama Zakona o komori arhitekata i komorama inženjera u graditeljstvu i prostornom uređenju

 - Zakon o izmjenama Zakona o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje

ČETVRTO tromjesečje

 - Zakon o priuštivom stanovanju

 - Zakon o gradnji

 - Zakon o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu

 - Zakon o izmjenama Zakona o građevnim proizvodima 

 - Zakon o prostornom uređenju

OBJAŠNJENJA NOVIH ZAKONA

ZAKON O PRIUŠTIVOM STANOVANJU

  • Zakon se planira u četvrtom tromjesečju 2025. godine

Razlozi predlaganja:

U prvom kvartalu 2025. očekuje se stupanje na snagu Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske (NPSP) do 2030. U skladu sa smjernicama iz navedenog dokumenta, potrebno je donijeti novi zakon koji će zamijeniti Zakon o društveno poticanoj stanogradnji i bitno proširiti broj instrumenata kojima se Republika Hrvatska može poslužiti prilikom provođenja mjera stambene politike.

Potrebno je proširiti ovlasti Agencije za pravni promet i posredovanje nekretnina (APN) kao središnjeg tijela za provedbu mjera iz NPSP-a RH do 2030. Potrebno je riješiti nemogućnost da se stanovi u vlasništvu Republike Hrvatske obnove i ponude kroz modele priuštivog stanovanja.

Nacionalni plan stambene politike RH (NPSP) do 2030.

Ciljevi koji se žele postići:

  • Novi zakonodavni okvir za provođenje Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske do 2030. godine.
  • Na jednom mjestu navesti gotovo sve instrumente i predvidjeti gotovo sve mjere koje Republika Hrvatska provodi kako bi građanima omogućila priuštivo stanovanje.
  • APN bi bio postavljen kao središnje tijelo za provedbu NPSP-a te bi, uz gradnju zgrada, obnavljao stanove u državnom i u privatnom vlasništvu, davao ih u najam, vraćao porez plaćen prilikom kupnje prve nekretnine i dr.
  • Povećati ponudu priuštivih stanova za građane Republike Hrvatske.

Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima

  • Zakon se planira izmijeniti u trećem tromjesečju 2025.

Razlozi predlaganja:

Uvođenje novih modela stambenog zbrinjavanja, dopuna pojedinih odredbi važećeg Zakona i nomotehnička dorada važećeg Zakona.

Ciljevi koji se žele postići:

  • Ubrzati i pojednostaviti postupke stambenog zbrinjavanja na potpomognutim područjima, omogućiti otkup zaštićenim najmoprimcima koji su u stanovima u vlasništvu JLS I JP(R)S te regulirati realizaciju stečenih prava bivših nositelja stanarskih prava.

ZAKON O NAJMU STANOVA

  • Zakon se planira donijeti u trećem tromjesečju 2025.

Razlozi predlaganja:

Pravna nesigurnost obje strane u ugovornom odnosu najma.

Reguliranje statusa zaštićenih najmoprimaca koji nisu obuhvaćeni Zakonom o načinu izvršenja presuda Europskog suda za ljudska prava u skupini predmeta Statileo protiv Hrvatske (broj zahtjeva: 12027/10 i dr.) i Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske broj: U-I-3242/2018 i dr., koji je Hrvatski sabor donio na sjednici 14. ožujka 2024.

Nedostatak zakonom predviđene mogućnosti priuštivog najma na stanovima u vlasništvu Republike Hrvatske za posebno ciljane skupine. 

Ciljevi koji se žele postići:

  • Veća pravna sigurnost, transparentnost i jasno propisana prava i obveze kod najma stanova što će potaknuti na iznajmljivanje vlasnike koje trenutno ne iznajmljuju, a imaju prazne stanove.  
  • Pravna sigurnost zaštićenih najmoprimaca koji nisu obuhvaćeni Zakonom o načinu izvršenja presuda Europskog suda za ljudska prava u skupini predmeta Statileo protiv Hrvatske (broj zahtjeva: 12027/10 i dr.) i Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske broj: U-I-3242/2018 i dr., koji je Hrvatski sabor donio na sjednici 14. ožujka 2024.
  • Otvaranje mogućnosti priuštivog najma stanova u vlasništvu Republike Hrvatske i eventualno stanova u vlasništvu trećih osoba.

Zakon izmjenama i dopunama ZAKONA O POS-u (društveno poticanoj stanogradnji)

  • Zakon se planira izmijeniti u prvom tromjesečju 2025. godine

Razlozi predlaganja:

Utvrđeni su nedostaci u trenutnom zakonodavnom rješenju koje ne prepoznaje regionalne razlike u Republici Hrvatskoj. Nedostatak, odnosno istek subvencija za mlade koji kupuju nekretninu. 

Nedostatak mogućnosti da se stanovi u vlasništvu Republike Hrvatske obnove i ponude kroz modele priuštivog stanovanja.

Ciljevi koji se žele postići:

  • Uvrštavanje regionalnih razlika kod planiranja, izgradnje i prodaje stanova izgrađenih za priuštivo stanovanje.
  • Uvođenje mogućnosti povrata dijela plaćenog poreza za prvu nekretninu kako bi posebne kategorije stanovništva lakše stekli prvu nekretninu.
  • Povećati ponudu priuštivih stanova za građane Republike Hrvatske.

ZAKON O GRADNJI

  • Zakon se planira u četvrtom tromjesečju 2025. godine

Razlozi predlaganja:

Tijekom primjene važećeg Zakona o gradnji uočene su poteškoće u primjeni zbog većeg broja izmjena i dopuna kao i prijelaznih i završnih odredbi tih zakona. Stoga, radi lakšeg tumačenja i provedbe tog Zakona, u normativnom smislu treba ujediniti izmjene i dopune te donijeti novi zakon.

Također je primjenom važećeg Zakona o gradnji utvrđena potreba redefiniranja izvedbenog projekta te propisivanja pojma obiteljske kuće i u tom smislu učinkovitijih i jednostavnijih odredbi vezanih uz gradnju i izdavanje akata za gradnju obiteljskih kuća i ostalih građevina.

Uz navedeno, ističe se skoro donošenje nove Uredbe o građevnim proizvodima kojom su mijenjani temeljni zahtjevi za građevinu. Budući da su temeljni zahtjevi za građevinu predmet odredbi Zakona o gradnji, potrebno ih je uskladiti s novom Uredbom o građevnim proizvodima.

Nadalje, donesena je nova Direktiva (EU) 2024/1275 o energetskim svojstvima zgrada koja će biti prenesena u nacionalno zakonodavstvo putem novog zakona te energetska svojstva zgrada više neće biti predmet Zakona o gradnji.

Ciljevi koji se žele postići:

  • Osigurati jednostavniju provedbu Zakona, pojednostaviti gradnju i izdavanje akata za gradnju obiteljskih kuća i ostalih građevina, te uskladiti nacionalno zakonodavstvo sa zakonodavstvom EU.

ZAKON O ENERGETSKOJ UČINKOVITOSTI U ZGRADARSTVU (EU)

  • Zakon se planira u četvrtom tromjesečju 2025. godine

Ciljevi koji se žele postići:

  • Prijenos Direktive (EU) 2024/1275 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. travnja 2024. o energetskim svojstvima zgrada (preinaka) (SL L, 8. 5. 2024.)
  • Prijenos Direktive (EU) 2018/844 Europskog parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 2018. o izmjeni Direktive 2010/31/EU o energetskim svojstvima zgrada i Direktive 2012/27/EU o energetskoj učinkovitosti (Tekst značajan za EGP) (SL L 156/75, 19. 6. 2018.)
  • Provedba Uredbe (EU) 2018/1999 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o upravljanju energetskom unijom i djelovanjem u području klime, izmjeni uredaba (EZ) br. 663/2009 i (EZ) br. 715/2009 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva 94/22/EZ, 98/70/EZ, 2009/31/EZ, 2009/73/EZ, 2010/31/EU, 2012/27/EU i 2013/30/EU Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 2009/119/EZ i (EU) 2015/652 te stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 525/2013 Europskog parlamenta i Vijeća (Tekst značajan za EGP) (SL L 328, 21. 12. 2018.) u dijelu koji se odnosi na rok i dinamiku donošenja Dugoročne strategije obnove za podupiranje obnove zgrada.
  • Prijenos Direktive 2010/31/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 19. svibnja 2010. o energetskoj učinkovitosti zgrada (preinaka) (SL L 153, 18.6.2010.)

Naime, 28. svibnja 2024. godine stupila je na snagu Direktiva (EU) 2024/1275 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. travnja 2024. o energetskim svojstvima zgrada (preinaka), a rok za transpoziciju Direktive i prijenos u nacionalno zakonodavstvo je dvije godine, tj. do 29. svibnja 2026. godine.

S obzirom na to da se planira donošenje novog Zakona o gradnji koji neće sadržavati odredbe vezano za energetsku učinkovitost u zgradarstvu, planira se donošenje novog Zakona o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu kojim će se prenijeti i sve već do sada prenesene Direktive Zakonom o gradnji kojim je u pravni poredak Republike Hrvatske prenesena:

  • Direktiva 2010/31/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 19. svibnja 2010. o energetskoj učinkovitosti zgrada (preinaka) (SL L 153, 18.6.2010.),
  • Direktiva (EU) 2018/844 Europskog parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 2018. o izmjeni Direktive 2010/31/EU o energetskim svojstvima zgrada i Direktive 2012/27/EU o energetskoj učinkovitosti (Tekst značajan za EGP) (SL L 156, 19. 6. 2018.).

Također, Zakonom se osigurava provedba Uredbe (EU) 2018/1999 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. prosinca 2018. o upravljanju energetskom unijom i djelovanjem u području klime, izmjeni uredaba (EZ) br. 663/2009 i (EZ) br. 715/2009 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva 94/22/EZ, 98/70/EZ, 2009/31/EZ, 2009/73/EZ, 2010/31/EU, 2012/27/EU i 2013/30/EU Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 2009/119/EZ i (EU) 2015/652 te stavljanju izvan snage Uredbe (EU) br. 525/2013 Europskog parlamenta i Vijeća (Tekst značajan za EGP) (SL L 328, 21. 12. 2018.) u dijelu koji se odnosi na rok i dinamiku donošenja Dugoročne strategije obnove za podupiranje obnove zgrada.

ZAKON O PROSTORNOM UREĐENJU (RM)

  • Zakon se planira u četvrtom tromjesečju 2025. godine

Razlozi predlaganja:

Tijekom primjene važećeg Zakona o prostornom uređenju uočeno je da veći broj izmjena i dopuna tog zakona, kao i prijelaznih i završnih odredbi, u normativnom smislu treba ujediniti te napraviti novi zakon, radi lakšeg tumačenja odredbi te njegove provedbe u praksi.

Nadalje, radi poboljšanja sustava prostornog planiranja u razdoblju transformacije prostornih planova, odnosno procesa prelaska važećih prostornih planova iz analognog u digitalni oblik (prostorni planovi nove generacije), potrebno je u cilju uklanjanja nejasnoća u pojedinim procesima izrade prostornih planova preispitati i poboljšati odredbe kako bi se spriječili problemi pri realizaciji investicija na svim razinama upravljanja.

Takva situacija otežava i usporava izdavanje akata za provedbu prostornih planova, uključujući i akte za gradnju, te time i realizaciju potencijalnih investicija. Također, učinkovitije će se urediti stanoviti nedostaci u primjeni odredaba o provedbi prostornih planova te uskladiti odredbe Zakona s drugim promjenama u nacionalnom zakonodavstvu, te općenito slijediti potrebe izmjene zakonodavstva koje nameću klimatske promjene i  energetska kriza.

Ciljevi koji se žele postići:

  • Unaprjeđenje sustava prostornog uređenja i uklanjanje barijera za realizaciju izgradnje i uređenja građevina i prostora od značaja na svim razinama, što će omogućiti ostvarenje ravnomjernog prostornog razvoja usklađenog s gospodarskim i društvenim okolnostima, modernizaciju i povećanje učinkovitosti,  kvalitete te transparentnosti postupaka iz područja prostornog uređenja.
  • Efikasnije ostvarenje ciljeva predviđenih Nacionalnim planom oporavka i otpornosti, komponentom Javna uprava, pravosuđe i državna imovina potkomponentom C2.3. Digitalna tranzicija društva i gospodarstva, odnosno investiciju C2.3.R3-I7 Unaprjeđenje sustava prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine kroz digitalizaciju.
  • Učinkovitija provedba prostornih i arhitektonskih politika Republike Hrvatske kao preduvjet stvaranja uvjeta za život, rad  i razvoj svih grana djelatnosti.
  • Horizontalno usklađenje s nacionalnim zakonodavstvom u području gospodarstva i održivog razvoja.

ZAKON O GROBLJIMA

  • Zakon se planira tijekom prvog tromjesečja 2025. godine

Razlozi predlaganja:

Utvrđeni su nedostaci i poteškoće kod upravljanja s grobljima i dodjele grobnih mjesta. Utvrđeni su nedostaci kod održavanja grobnih mjesta zbog nedostatka zakonskog alata prisile prema neodgovornim korisnicima. Nemogućnost uklanjanja neprimjerenih spomenika na grobljima.

Ciljevi koji se žele postići:

  • Olakšavanje upravljanja s grobljima propisivanjem jasnih pravila tko i kako upravlja te kako se dodjeljuju grobna mjesta. 
  • Ujednačeniji izgled groblja i bolje održavanje grobnih mjesta.
  • Omogućiti uklanjanje spomenika u grobljima koji su suprotni pozitivnim propisima Republike Hrvatske.

Zakon o izmjenama Zakona o komori arhitekata i komorama inženjera u graditeljstvu i prostornom uređenju

  • Zakon se planira mijenjati tijekom trećeg tromjesečja 2025. godine

Razlozi predlaganja:

Usklađenje sa Zakonom o sudovima, kojim se sucima zabranjuje sudjelovanje u stegovnim postupcima strukovnih komora, usklađenje sa Zakonom o uvođenju eura u Republici Hrvatskoj i ispravljanje nedostataka uočenih u primjeni Zakona u praksi tijekom proteklog razdoblja.

Ciljevi koji se žele postići:

  • Omogućavanje postupanja stegovnih tijela komora, jednostavnije postupanje po odredbama koje sadrže novčane kazne i osiguranje jednakog postupanja prema osobama koje obavljaju iste poslove u području gradnje.

Zakon o izmjenama Zakona o poslovima i djelatnostima prostornog uređenja i gradnje

Zakon se planira mijenjati tijekom trećeg tromjesečja 2025. godine

Razlozi predlaganja:

Usklađenje sa Zakonom o uvođenju eura u Republici Hrvatskoj i ispravljanje nedostataka uočenih u primjeni Zakona u praksi tijekom proteklog razdoblja.

Ciljevi koji se žele postići:

Jednostavnije postupanje po odredbama koje sadrže novčane kazne i osiguranje jednakog postupanja prema osobama koje obavljaju iste poslove u području gradnje.

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na ZGRADOnačelnik.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.

Ne zaboravite se prijaviti i na newsletter ZGRADOnačelnik.hr-a kako bismo vas povremeno obavještavali o različitim događanjima koje organiziramo kao i drugim korisnim savjetima i informacijama povezanima s pravima i obvezama (su)vlasnika zgrada i kuća i lakšeg upravljanja i održavanja nekretnina.