- Važno za zgrade koje "imaju toplanu" - mijenjaju se pravila igre
- Međuvlasnički ugovori su temelj uređivanja odnosa stanara
- Stiže 2. konferencija OTPAD 360° - jučer smeće, danas problem, sutra sirovina
- Predstavnici suvlasnika - izvještaj za 2024. godinu
- OBJAŠNJENJE odredbi Zakona o upravljanju i održavanju zgrada
- STANOVANJE PO MJERI - Priuštivo, održivo i stabilno!
- Sve nas je manje, a gradimo više nego ikad
- OBRTI I TVRTKE ZA ČIŠĆENJE - Popis tvrtki za čišćenje po gradovima
- ZGRADE U 2025. - Što nam svima treba? Strpljenja...
- Kako učinkovita komunikacija može potaknuti energetsku obnovu u financijski ranjivim zgradama
'Poštar uvijek zvoni dvaput' ime je poznatog američkog filma iz 1946. godine i na neki način postao je uzrečica poštanskih usluga kako u svijetu tako i u Hrvatskoj. Međutim, iako građani očekuju pismo, pošiljku ili paket u određenome roku i na određeni način (u poštanski kovčežić tj. sandučić, na vrata, osobno na ruke...), to zapravo tako ne funkcionira.
Naime, pojedini korisnici smatraju da su poštari uvijek dužni doći do vrata njihovih stanova ili kuća i pošiljku im uručiti osobno, neovisno o vrsti usluge koja je za nju plaćena. Sa sve većim brojem korisnika koji sve više kupuju putem interneta narasla su i očekivanja za dostavu, iako je u velikom broju slučajeva poštarina za naručenu robu bila besplatna ili simboličnog iznosa.
Nije rijetkost vidjeti na društvenim mrežama pritužbe na rad poštara. Na primjer, mnogi se žale da imaju naručenu neku pošiljku koju cijeli dan očekuju i zbog toga su kod kuće, a na kraju ih dočeka obavijest u sandučiću da svoju pošiljku mogu preuzeti u poštanskom uredu. To je samo jedan od brojnih primjera.
Poštar je osoba koja još uvijek zna kako svaka četvrt ili mjesto diše, koliko ljudi iščekuje svoju pošiljku, što se skriva iza kućnih vrata, a nerijetko je ugošćen kod svojih 'klijenata', pogotovo u manjim mjestima. No, sa sve većim brojem ljudi koji kupuju preko interneta, narasla su i njihova očekivanja od kvartovskog poštara.
Međutim, nisu za sve krivi poštari. Naime, za sve pa tako i za poštanske usluge postoji niz pravila kao i Zakon o poštanskim uslugama (a i Pravilnik o obavljanju univerzalinih poštanskih usluga). Tu je važno napomenuti da postoje univerzalne poštanske usluge i ostale poštanske usluge.
Univerzalne poštanske usluge objašnjene su u članku 14. toga Zakona i podrazumijevaju:
- prijam, usmjeravanje, prijenos i uručenje pismovnih pošiljaka mase do dva kilograma
- prijam, usmjeravanje, prijenos i uručenje paketa mase do 10 kilograma
- prijam, usmjeravanje, prijenos i uručenje preporučenih pošiljaka i pošiljaka s označenom vrijednosti
- prijam, usmjeravanje, prijenos i uručenje za slijepe mase do sedam kilograma, bez naplate
- usmjeravanje, prijenos i uručenje paketa mase do 20 kilograma u međunarodnom dolaznom prometu
Sve to, pojednostavljeno rečeno, znači da se u poštanske sandučiće, odnosno kovčežiće, uručuju obične pismovne pošiljke mase do dva kilograma za koje ne treba potpis primatelja pri uručenju. Na primjer, to su mali paketi iz Kine koji su poslani kao obične pismovne pošiljke, a koje poštar može ubaciti u sandučić ako stanu u njega.
Preporučene se, pak, pošiljke primatelju uručuju osobno uz njegov potpis, a za pošiljku s označenom vrijednosti pošiljatelju se izdaje potvrda o primitku pošiljke te se uručuje primatelju uz potpis.
Člankom 36 navedenog Zakona propisano je i kada se smije pregledati sadržaj pošiljke uz ili bez pristanka pošiljatelja ili primatelja, tako da pazite što šaljete.
U slučaju da pošiljke koje se šalju kao obična pisma, a ne stanu u poštanski sandučić ili za njih nije plaćena dostava na adresi (najčešće se radi o artiklima naručenim putem internetskih trgovina), posebno se označavaju uz obavijest o točnom načinu i mjestu isporuke, odnosno preuzimanja pošiljke. Treba istaknuti da je ovdje riječ samo o pošiljkama za koje pošiljatelj nije platio dostavu 'na ruke'.
Glavni problem u ovoj situaciji su zapravo premali otvori na poštanskim sandučićima, pa da ne bi došlo do oštećenja pošiljke, a time i dodatnih komplikacija za poštara i Hrvatsku poštu (HP), pošiljka se treba preuzeti u poštanskom uredu. Više o uručenju poštanskih pošiljaka pročitajte članak 37. Zakona, a kakvi bi trebali biti poštanski sandučići pročitajte ovdje.
Iako će se postaviti pitanje - a zašto poštar ne pozvoni kad je već u zgradi? Nije mu to problem, zar ne? - pravila igre su slijedeća:
- nije riječ o istoj usluzi
Zamislite da razglednicu s mora poštar dostavlja korisniku osobno na ruke jer ta razglednica ne stane u sandučić. Dakle, ako plaćeno pismo do dva kilograma stane u sandučić, tada bi ga trebali i dobiti u sandučič. Ako ne stane, tada se ostavlja cedulja.
Problem je i u tome što podaci na temelju kojih internetske trgovine šalju obavijesti kupcima o statusu pošiljki često nisu točni i usklađeni s aktualnim stanjem jer se uglavnom ne radi o praćenim pošiljkama, odnosno pošiljkama koje imaju digitalne podatke na temelju kojih bi korisnik u svakom trenutku mogao imati prikaz stvarnog statusa pošiljke. Osim toga, pošiljke s besplatnom poštarinom ili poštarinom od svega nekoliko dolara ili eura nisu u evidenciji tracking sustava, što znači da preciznost praćenja pošiljke ovisi o vrsti odabrane dostave.
Upravo zbog svih tih razloga Hrvatska je pošta uvela Paket24 – uslugu brze paketne dostave koja uz prethodnu najavu pošiljku uručuje osobno primatelju uz potpis. Novitet je i to da se od 1. srpnja sve pošiljke iz međunarodnog prometa koje pristižu iz trećih zemalja, neovisno o njihovoj vrijednosti, mogu pratiti putem track&trace sustava i dostavljaju se na adrese korisnika bez obzira na njihove dimenzije. Promjene se temelje na odluci Europske unije kojom su od 1. srpnja 2021. godine na snagu stupila nova pravila naplate PDV-a na robu kupljenu u e-trgovinama iz trećih zemalja. Prema novom pravilu Europske unije oporezuju se sve pošiljke koje pristižu iz trećih zemalja, bez obzira na njihovu vrijednost.
Izuzetak su nekomercijalne pošiljke do 45 eura (oko 330 kuna) koje fizička osoba šalje fizičkoj osobi besplatno (bez plaćanja protuvrijednosti), a koje su oslobođene plaćanja carina i PDV-a. Posebna ograničenja ovdje vrijede za duhan i duhanske proizvode, alkohol i alkoholna pića, parfeme i toaletne vode, a više o kupovini preko interneta iz inozemstva možete vidjeti ovdje. S obzirom da će Hrvatska pošta morati vršiti i kontrolni pregled pošiljaka iz trećih zemalja koje sadrže robu vrijednosti do 150 eura dodatno će se naplaćivati naknada koja se formira na temelju dodatnih troškova koje će imati u procesu obrade, naplate i isporuke pošiljaka (18,5 kuna a za robu vrijednosti od 150 eura, a 37 kuna za onu vrijednosti do 1000 eura).
*sadržaj omogućuje HP – Hrvatska pošta d.d.
- NOVI ZAKON
Zakon o upravljanju i održavanju zgrada
- LIJEPA RIJEČ OTVARA SVA VRATA
TOP 6 načina kako poboljšati međuljudske odnose u stambenoj zgradi
- DEFINICIJA
Što je zapravo zgrada?